A DTM (mint az energia) nem vész el, csak átalakul

A világ legkedveltebb és legnagyobb túraautó bajnoksága, a Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) némi név és szerkezeti átalakulások után 2000-ben újult meg utoljára, és a legdicsőségesebb korszaka két éves agónia után (a három gyártóból először a Mercedes, majd most év végén az Audi is kivált, így a BMW egyedül maradt) az elmúlt hétvégétől már csak egy felejthetetlen és gyönyörű emlékképként marad a versenyzők, gyártók, szerelők, közreműködők, no és a többmilliós nézőtábor és szimpatizáns számára.

A szombat és vasárnapi hockenheimi idei zárófordulókkal tehát nem csak egy bajnokság, hanem egy csodálatos és megismételhetetlen korszak is lezárult. Tervek persze vannak amolyan „trostgeld”-ként (fájdalomdíjként) valamilyen (nem is akármilyen) folytatásra – lásd következő írásunkat – de rengetegen tartanak attól, hogy ez olyan lesz, mint amikor (hogy maradjunk a németeknél) a sült csülök és a (több) korsó sör helyett bekapunk néhány rendkívül egészséges és tápláló étel és italkapszulát. No de a borúlátás helyett nézzük az utolsó (klasszikus DTM) „vacsorát”, mert a hagyományokhoz méltó volt mindkét napi futam.

Szombaton az időméréses kvalifikáción Rast (Audi) szerezte meg az első rajtkockát, mellette a tőle még lőtávolban maradt márkatársa Müller indult, a papíron még akármire is esélyes Frijns csak a mezőny közepéről eredhetett a nyomukba. Müller már az első kanyarban megragadta egyetlen esélyét és úgy vágott az élre, hogy Rastot kiszorította az ideálisnál jóval nagyobb ívre, így az némi hátrányra kényszerült. Náluk rosszabbul járt Wittmann és Newey, akik ugyanitt csúnyán összetörték kocsijukat és a biztonsági autó után repülőrajttal indult újra a maradék mezőny. Az imént említett két bajnokesélyes többször is oda, vissza kóstolgatta a másikat, volt hogy egymás mellett  centiméterekre haladtak kötelékben, és a korlátozott számú push to pass többletlóerővel gazdálkodva előzgették egymást, melyet az üldöző használhat hatásosan. Müller ment ki előbb a kötelező gumicserére a majd a táv felénél, Rast rá egy körre követte, de visszatérve a hideg gumijai miatt hatalmasat füstölve fékezett egy kanyar előtt, így riválisa könnyedén ellépett mellette, sőt még mások (Frijns, Green) is. Kellő tapadással aztán Rast újra feljött és az élre is állt, de volt még hátra vagy negyed óra, és egy befejezés előtti Glock kicsúszás, így újabb safety car-os szakasz, ahol ismét összetömörülhettek a megmaradók. Müller a második helyen az utolsó körre hagyta az ászait, a maradék hátsószárny állítást és p2p-t, ezekkel lecsapott és könnyedén megelőzte az éllovast, aki ugyanilyen módon akart többleterőt nyerni, de már nem volt ideje rá. Így Müller életben tartotta esélyeit a bajnoki címre a vasárnapi futamon, mert 13 pontra közelített meg az egyébként eddig kétszeres DTM bajnok Rastot. Harmadik Jamie Green, negyedik Loic Duval lett, (mindketten Audi), a legjobb BMW-s pilótának Jonathan Aberdein bizonyult, Mike Rockenfeller (Audi) hatodiknak ért be.

„Ez egy látványos verseny volt! Tudtam, hogy szoros lesz. Csapatom fontos szerepet játszott ebben a győzelemben, a boxkiállítás és a stratégia tökéletes volt. A push-to-pass és a DRS rendszert jól használtam, de a helyzet bármikor gyorsan megváltozhatott. Az eredmény tökéletes, hét pontot szereztem – és vasárnap bármi megtörténhet.” „bizakodott Nico Müller.

Meglepő dolgot tudhattunk meg viszont Rasttól: „A verseny végén visszaszámoltam a köröket, és a legutolsó körben akartam megkezdeni a döntő támadást. Négy, három, kettő, majd jött a kockás zászló. Meglepődtem és reklamáltam a versenyvezetőségnél, de elmagyarázták, hogy a körkijelző automatikusan megjelenik, amikor az élen álló átlépi a célvonalat. Valószínűleg túl közel voltam, és nem láttam az utolsó kör jelzését… Még mindig 13 ponttal vezetek, ez a legfontosabb. Végül is a tempóm jó volt, és vasárnap egy dobogós hely elegendő ahhoz, hogy megszerezzem a bajnoki címet.”                                                                                                                               

Vasárnap ugyanúgy, mint szombaton, ismét száraz és ideális pálya várt nem csak az idei,18.  idényzáró DTM- versenyre, hanem a betétfutamokra (DTM Trophy, Formula Renault, és különböző demo körök) is. Rast idei heteik pole-pozícióját érte el a kvalifikáción, mellőle a délutáni versenyen az utolsó pillanatos kvalimásodik Rockenfeller indult, Müller csak a második sorból nézhette, hogy Rocky villámrajtjával hogy hagyja maga mögött a mezőnyt. Ám pünkösdi királysága csak 3 körön át tartott, mert a DRS és a p2p használatával először Rast, később Müller is bedarálta, majd Green is elé került. A kötelező kerékcserét a verseny negyede felé az élbolyból most is Müller teljesítette előbb, mint riválisa, aki 3 körrel később tette ugyanezt. 20 perccel a befejezés előtt vette vissza a vezetést Rast, innen fokozatosan ellépett a mezőnytől és nagy előnnyel nyerte meg a zárófutamot, egyben harmadik DTM bajnoki címét. (Ez csak egy versenyzőnek, Klaus Ludwignak sikerült, de rajtuk is túl tesz Bernd Schneider, aki a csúcstartó öt DTM bajnoki címmel.) René Rast ezen kívül a sorozat eddigi legsikeresebb gyári Audi versenyzője 24 győzelemmel. A további sorrend az élbolyban: 3. Jamie Green, 4. Mike Rockenfeller, 5. Robin Frijns, 6. Loic Duval.

Ha valaki 5-6 héttel ezelőtt megjósolta volna a történteket, lehurrogtam volna, hogy fogalma sincs a motorsportról. Az autóm egyébként szinte repült, hihetetlenül jó és gyors volt. Vezetés közben sok dolog járt a fejemben, többször új zajokat hallottam, és imádkoztam, nehogy megálljon az autóm. Nagyon hálás vagyok a fiúknak (szerelőknek), a csapatomnak. Szerették az autómat, olyan szent volt számukra, hogy néha még nekem sem volt szabad hozzányúlnom. Az Audi Sport Abt Sportsline (Nico Müller és Robin Frijns) keményen harcolt az egész szezon alatt a megérdemelt csapatbajnoki címért. Nekem pedig a mai volt a 24. győzelmem mindössze három év alatt. A mai győzelemmel megnyertem a harmadik DTM bajnoki címemet és ezzel én lettem a DTM legsikeresebb Audi pilótája. Ezek nagyon sokat jelentenek nekem.” – mondta a boldog győztes René Rast,

„Hogy őszinte legyek, azért jöttünk Hockenheimbe, hogy az utolsó pillanatig küzdjünk. De René Rast egyszerűen nem hibázott az elmúlt hat futamon, nagyon megnehezítette a dolgunkat. Zolder kivételével mindig versenyképesek voltunk. Nagyon büszkék vagyunk a két pilótánkra, Nicora és Robin, hogy ilyen jók voltak, melyet jól mutat a korai csapatgyőzelmük, egyben gratulálok Renének és a Rosberg csapatának.” – így Thomas Biermaier, az Audi Sport Team Abt Sportsline részéről. Jó szezon volt a DTM számára.

Végül lássuk, mit mondott Gerhard Berger, a DTM ernyőszervezeténekITR-nek az elnöke: A világjárvány ellenére kilenc sikeres eseményünk volt koronavírus-esemény nélkül. Nagyon hiányoltuk a rajongókat és minden megnyilvánulásukat a versenypályákon, ennek ellenére szép sportélményt nyújtottunk nekik. Lenyűgözött a kemény, de tisztességes címharc. René Rast a szezon végén megfordította az állást. Nico Müller hasonlóan magas szinten volt, mindkettő lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Ez a lenyűgöző versenysport a DTM DNS-je, és a jövőben is platformunk középpontjában marad.”

Véget ért hát a sok szempontból rendkívüli DTM-szezon. A koronavírus-járvány miatt az idényt jelentősen be kellett tömöríteni, a 18 futam mindössze 99 nap alatt teljesült kilenc versenyhétvégén – ez nagyon megterhelő program, és nagy terhet jelentett a pilótáknak és a csapatoknak. 2021-ben a DTM nagy teljesítményű GT3 sportautókkal indul, a rajt május végére várható és kilenc versenyhétvége szerepel a naptárában.

A 2020-as szezon összetett végeredményének legjobbjai                                                                                         1. René Rast 353,
2. Nico Müller 330
3. Robin Frijns),279
4. Mike Rockenfeller 139, (mind Audi)
5. Timo Glock (BMW) 120
6. (legjobb DTM újonc) Sheldon van der Linde (BMW) 108
7. Loic Duval 108
8. Jamie Green 98 (mindketten Audi)
9. Marco Wittmann (BMW) 95
10. Ferdinand von Habsburg (Audi) 68 pont.

A kétfős csapatoknál az Audi Sport Team Abt Sportsline (Müller, Frijns) nyert fölényesen 609 ponttal, őket az Audi Sport Team Rosberg (Rast, Green) követi 451-el, az Audi Sport Team Poenix (Rocky, Duval) 247 egységet gyűjtött össze.

A két gyártóból az Audi 1253, a BMW 500 pontot szerzett.

1200 lóerő!

Ez a jövőbeli DTM Electric első bemutató járművének a teljesítménye, melyet először a DTM szezonzáróján ismerhetett meg meg a közvélemény Hockenheimben. A két ex-DTM bajnok Timo Scheider és Hans-Joachim Stuck, a Formula E pilótája, Daniel Abt és a Schaeffler márka nagykövete, Sophia Flörsch néhány kört tett meg a Hockenheimringen a tisztán elektromos bemutató járművel.

A villanyszörny többek között a Schaeffler Space Drive Steer-by-wire technológiájával rendelkezik, amely egy olyan elektronikus kormányrendszer, melynek nincs mechanikus kormányoszlopa. A néma DTM a tervek szerint 2023-ban indul.

Márton István

fotó: DTM Média