A szerencse is kellett Bakkerudnak, de mi történhetett Grönholmmal?

Az óceánon túl Kanadában bejáratott vb futama a rallycross világbalnokságnak Trois-Rivires, ahol ritka izgalmas és fordulatokban, meglepetésekben gazdag versenyt vívott a meglehetősen kicsiny (16 fős) vb mezőny, melynek előselejtezőin a szokásos 5 versenygép helyett többször is csak három indult egyszerre.

Az egyik ilyen trióban (Q1) a volt Európa-bajnok Timerzyanov szorosan, de maga mögött tartotta az idősebb Hansen testvért, a korábbi Eb második Timyt, ám öccse, az idei pontverseny éllovasa sem remekelt, az egyik ötös csoportban utolsó lett. Bár ebből a verseny legelején még nem lehetett következtetéseket levonni, de ez a keserű jövőt már némileg előrevetítette … Szabó Krisztiánunk is feltöltött, éppen ezért tolakodósabb kvalifutamot fogott ki, jól elkapta a hosszú betonos rajtott, de a vb cím egyik valós várományosa, az eddig úgy két győzelmet is elpuskázó Bakkerud simán legyorsulta, így a mi fiunk egy darabig második helyen állt, ám később a (hosszabb) Joker-körről visszajövő Baciuska kihasználta figyelmetlenségét, és egy szinte lehetetlen előzési szakaszon becsúszott elé, így harmadikként abszolválta a Q1 első versenyét. A Q2 hozta a nap egyik legszebb előzését, ahol egy kanyarkombinációban Doran némi lökdösődés után visszavette Marklundtól a vezető pozíciót, amit utóbbi kicsit később megkontrázott, és újra az élre állt. Nem hozott sok javulást Kevinnek a Q2 sem, de azért legalább egy harmadik helyet megcsípett, Grönholm pedig győzelmével elkezde selejtezőkörei sikereit.

(Kis lépés előre, újra elődöntős volt Szabó Krisztián , fotó: Márton István)

Szabó trióban folytatta a kvalit, a rajtot alaposan elszúrta, mert a vb sorozatban ismeretlennek számító raliversenyző Pasonen és a nagy rivális Raymond is megelőzte az első kanyarban. Paso később senkitől sem zavartatva keresztbe állt és „lecsőrözte” a falat az egyik kanyarban (majd később egy szinte egyenesben is megforgott), ezért Krisztián a francia Joker-köre miatt az élen találta magát, és ott is tudott maradni, mivel Raymond a nagy igyekezetben a standard körön besokallt és megfarolt egy picit, így a magyar szemfülesen becsukta előtte az ajtót és meg is nyerte ezt a trojkát. A Q2 után minimális előnnyel Grönholm állt az élen Bakkerud előtt, Krisz a 10. pozíciót foglalta el, mögötte eddig soha nem tapasztalt módon és óriási meglepetésre a vb-n összetett pontversenyben meggyőzően vezető Jimy és Kevin állt még elődöntőt jelentő helyen. Ez számunkra igen nagy veszélyeket sejtetett, mert várható volt a svéd testvérpáros „felébredése” és előretörése, ami számunkra nem sok jóval kecsegtetett. A Q3-ban a két háromfős futamban a két Hansen csak minimálisan lépett előre (Timy 1., Kevin 2.) és eljött Szabó legnehezebb kihívása, egyben lehetősége: Timer, Bakkerud, Marklund igazi nagyágyúk között, Bennett a Minivel viszont általában a futott még kategóriába tartozik, többször célba sem ér. A menők már az első kanyarban külső ívre szorították Kriszt, Bennett pedig még kicsit kijjebb taszította, a befutó is az imént említett sorrendben következett. Innen a Q4-ben már csak a csodára várhattunk a 12-es elődöntőbe jutásért, de ilyen ez a ralikrossz, az el is jött számunkra. Mely előtt Szabó futamában egy összlökdösődéses indulásban Bennett járt a legrosszabbul (fal, majd kerékkitörés), Krisztián harmadikként körözött, majd végül Raymond megismételte vele Baciuska fentebb említett hasonló előzését, így 4. lett és más kezébe került a továbbjutásának sorsa.

Ezek után példátlan Q4 utolsó versenynek lehettünk tanúi a sztárpilóták összecsapásán, ahol a rajt után a Grönholm nekitámaszkodott Timurnak, ami semmi gondot nem okozott, de középről Bakkerud hirtelen odasodródott hozzájuk, ám a két autó „megtartotta” őt, így a kontakt miatt keresztbefordult eléjük és megpördült. Az orosz oldalról maga előtt tolta egy darabig, majd nekiszaladt a hosszú oldalon jövő Timy Hansenbe, az így megfarolt és az elé kerülő Bakkerudba trafált bele, aki ezzel az abszolút kárvallottja lett az eseményeknek és nagy késéssel iramodott a közben továbbhaladó másik két áldozat után. Eközben a majdnem mindenből kimaradt Grönholm és az egészet csak hátulról látó Doran szép előnyre tett szert, de utóbbi nekicsapta kocsija hátulját a falnak és a leszakadtak utolérték.

Az utolsó előtti kanyarban a negyedik Timerzyanov lecsúszott a helyes ívről, Doran és Timy elhúzott mellette, de mintha szinkronban tennének mindent, mindkettő keresztben megállt a kanyar közepén, a közben korrigáló orosz pedig beléjük rongyolt, a három kocsi pedig ott állt összegabalyodva. Ekkor jött hátulról az elején megpördült és megforgatott, már az alapos hátránya miatt rég elfelejtett Bakkerud, aki egy könnyed mozdulattal kikerülte az autókból font gordiuszi csomót és másodiknak ért be, így profitálva a többiek szarvashibáiból. A legnagyobb vesztes pedig az idősebb Hansen testvér lett, aki majd egy perc hátránnyal lépésben utolsóként gurult át a célvonalon teljesen leamortizált autóval, így ebben a futamban nem kapott elegendő (legalább 31-32) pontott, csak 29-et. Ezzel nagyon hosszú idők óta először nem került a semi fináléba, azaz a legjobb 12-be. Az ő szerencsétlensége viszont meghozta a frissen házasodott és autója hátuljára ragasztott „just married” feliratot hordozó Szabó Krisztián szerencséjét, mert tizenkettedikként 140 ponttal még megcsípte a továbbjutó helyet. Az „igazi”, tétre (vb pontokra) menő verseny a két „semivel” kezdődik, ahol már eltolt rajtkockából indulnak az eddig eljutottak, és az első 3-3 vívja a finálét.

(Bakkerud (balról) és Timerzyanov, fotó: Márton István)

De nézzük a semi 1-et: Timur simán elment és nyert, Kevin bűn rosszul rajtolt, de végül döntőzhetett, Grönholmra rá sem lehetett ismerni, negyedikként körözött és ért céba, ezzel lőttek a döntőbe jutásának és a pontversenyi felzárkózásnak. A semi 2-ben Krisztián bűn rosszul rajtolt, a leglassúbb kör az ő nevéhez fűződött, a többekhez viszonyítva (+2-3 mp), de az utolsó helyről a végére gyorsult és Scheidert megelőzve feljött ötödiknek. Bakkerud simán maga mögött hagyta a bolyt, Chicheritnek 3, Marklundnak majd 4 másodperc adott a befutónál. A döntő nem bizonyult körömrágónak, az első két rajtkockából induló Bakkerud és Timur az első kanyarig vezetett, majd a csendben fináléig lopakodó Baumanis üldözte őket 2-3 méterre, de az utolsó helyről induló Kevin is a bronzért harcolt.

(Chicherit eddigi legjobb eredményét érte el, fotó: Máron István)

Ám a nagy akarat szabálytalanságra sarkalta, a jokerről kijőve a standard körén – éppen ezért előnyt élvező – Marklunddal egyszerre értek a következő kanyarba, ahol kocsija oldalával nekivágódott ellenfelének, a falra passzírozta, és megforgatta. Ezzel a svéd kiesett, az igazlátók pedig azonnal vizsgálták az esetet. A kis Hansen nagy igyekezetében később meg is forgott, és azután a bírók még 5. helyét is elvették és Marklundnak ítélték. Előttük a Dakart is megjárt Chicherit, a lassuló Timerzyanov, majd Baumanis és – végre, valahára – Bakkerud végzett.

A pontverseny szorosabbra zárt az élen, három fordulóval a vb befejezése előtt még többen esélyesek a világbajnoki cím megnyerésére.

Az élboly állása

1.Kevin Hansen (Peugeot 208) 143
2. Andreas Bakkerud (Audi S1) 138
3. Timy Hansen (Peugeot 208) 129
4. Andreas Grönholm (Hyundai i20) 115
5. Janis Baumis (Ford Fiesta) 111
6. Timur Timerzyanov (Hyundai i20) 102
7. Liam Doran (Audi S1) 90
8. Anton Marklund (Renault Megan RS) 78
9. Timo Scheider (Seat Ibiza 72)
10. Guerlain Chicherit (Renault Megan RS) 70
11. Szabó Krisztián (Audi S1) 62 pont.

Kép és szöveg: Márton István