Álomverseny Japánban a Fudzsi hegy tövében

Több év stratégiai és technikai előkészület után szombaton és vasárnap két futamon úgy jó 25 ezer lóerő szabadult rá Japánban a 3776 méter magas, hófedte Fudzsi hegy tövében fekvő Motegi versenypálya aszfaljára, melyről 22 német és japán csúcsmárkákat képviselő versenyautó vágott neki az 55 perces (+ 1 kör) távnak.

A Német Túraautó Bajnokság, a DTM és a hazai Super GT versenysorozat tehát elindult a további együttműködés útján. A hét DTM gépet (három BMW és 4 Audi) és a 15 Hondát, Lexust és Nissant többek között olyan neves pilóták vezették, mint a Forma -1-es múlttal rendelkező Zanardi, Karthikeyan, Kovolainnan és Kobayashi, valamint két kétszeres DTM bajnok Wittmann és Rast. Minden autó Hankook tappancsokat kapott, melyeket legalább egyszer cserélni kellett a futamok során, valamint nem lehetett a DTM-ben már standardnak számító DRS-t és a korlátozott számban plusz lóerőket mozgósító Push to Pass (P2P) rendszert használni és az ott dívó repülőrajtot alkalmazták.

(Rast)

A 4,5 kilométeres és nagyon széles, ezért rendkívül biztonságos pályán közel 300 kilométeres csúcssebességet is elérték a leggyorsabbak, a hazaiak az egyik Honda csapat kivétellel különböző pilótákat indított a két versenynapon. A szombati, a rajtsorrendet eldöntő kvalifikáción Duval és Rockenfeller kivételével a többi DTM-es közepesen vagy gyengén szerepelt, az új-zélandi Cassidy volt a leggyorsabb, őt Duval követte. A versenyen Cassidy lámpa-zászló (rajt-cél) győzelme így már nem is volt nagy meglepetés, az inkább, hogy Duval az infó körön érthetetlen módon lehajtott a pályáról és nekiütközött a védőkorlátnak, mintha se kormány, se fék nem lett volna a kocsiján…

A futam egyébként nedves, majd száradó pályán folyt, de az eső nem esett és kiderült, hogy a hazai gyártmányú versenygépek nagyon gyorsak. Néhány szép előzés Rasttól és Rocky-tól – utóbbi később megforgott és visszaesett- és az újonc DTM-es Treluyer előretörése kivételével nem volt körömrágós verseny. Szerencsére három körrel e befejezés előtt egy bután félreálló, így a boxutcából még esetleg kihajtókat veszélyeztető autó miatt bejött a safety car, és amikor kiment a betömörülő mezőny miatt egy új, mozgalmas és izgalmasabb versenyt láthatott az egyébként nem nagyszámú közönség és a tévét nézők. Másnap száraz pályán Nakajima szerezte meg a rajtrács első helyét Duval előtt, de végül büntetésből 5 helyes visszasorolást kapott, és a többi DTM-es is megemberelte magát, Rast 5., Wittmann 7., Rocky 8.-nak indult a startfelállásról.

(Duval)

A versenyen így Duval vette az élről az első kanyart, Rast is picit előrébb jött és az indiai Karthikeyan is az élcsoportban jeleskedett, de azért a táv feléig mentek a néha kisebb koccanásokkal járó pozícióváltások oda és vissza. Mert akkor a pályára került, ütközésekből származó roncsdarabok miatt beavatkozott a biztonsági autó és az ezzel járó újabb, összerendeződés, amiből az indiai jött ki a legjobban. Kicsit később a középmezőnyben 5-6 kocsi is összeütközött és megforgott, de csak egyet ért olyan „orros”, hogy ki kellett állnia. A további lökdösődések és leszakadó karosszériaelemek miatt hamarosan újra szükség volt a safety car-os rendcsinálásra. Ebből Karthikeyan jött ki győztesen, és az utolsó körben Duval és Wittmann több helycsere után szorosan a 2. és 3. helyen keresztezték mögötte a célvonalat. Az eredménylistán viszont a kétszeres DTM bajnok „visszaelőzte” Duvalt, mert utóbbi 1 mp büntetést kapott az imént említett erőszakos duett miatt.

(Karthikeyan)

Az első futamban katasztrofálisan szereplő Zanardi (DTM BMW) kicsit magára talált a végére feljött a 13-nak, az ugyancsak F-1-es múlttal rendelkező Heikki Kovolainen csak vasárnap ült be a Lexusba, ő 14. helyen ért célba.

 

Végül is egy jó hangulatú demonstratív és mindkét sorozat versenyzőinek, rendezőinek, közreműködőinek tanulságos, némi presztízshangulatot sem nélkülöző protokollversennyel – ha az egy hónappal ezelőtti (3 versenyautós) korlátolt japán részvétellel járó hockenheimi DTM évadzáró versenyt nem számítjuk – gyakorlatilag valós versenyszituációban elkezdődött egy ígéretes és gyümölcsöző együttműködés a két világhírű túraautó sorozat között. A tétre („vérre”) menő közös versenyek biztos még több izgalmat hoznak majd.

A szombati verseny élcsoportja

1.Nick Cassidy (KeePer TOM’S Lexus C500)
2. Koudai Tsukakoshi (KEIHIN Nissan SX-GT)
3. Naoki Yamamoto RAYBRIG Nissan SX-GT 35)
4. Kenta Yamashita WAKO’S 4CR Lexus C500)
5. Sho Tsuboi (WedsSport ADVAN Lexus C500)
6. Benoit Treluyer (Audi Sport RS 5 DTM)
7. Yuhi Sekiguchi (TOM’S Lexus C500)
8. Rene Rast (Audi Sport RS 5 DTM).

A vasárnapi futam legjobbjai

1. Narain Karthikeyan (Modulo Epson Nissan SX-GT)
2. Marco Wittmann (BMW M4 DTM)
3. Loic Duval (BMC Airfilter Audi RS 5 DTM)
4. Naoki Yamamoto (RAYBRIG Nissan SX-GT)
5. Daisuke Nakajima (MOTUL MUGEN Nissan SX-GT)
6. Mike Rockenfeller (Akrapovic Audi RS 5 DTM)
7. Ryo Hirakawa (KeePer TOM’S Lexus C500)
8. Rene Rast (Audi Sport RS 5 DTM).

A DTM jövő évi versenynaptára

április 24–26 Zolder (BEL)
május 15-17 Lausitzring (GER)
május 29–31 Igora Drive(Szentpétervár, RUS )
június 12-14 06 Scandinavian Raceway (Anderstorp, SWE)
június 26–28 Autodromo Nazionale Monza (ITA)
július 10–12 Norisring(GER)
augusztus 22–23 Brands Hatch Circuit (GBR)
szeptember 04–06 TT Circuit Assen (NED)
szeptember 11–13 Nürburgring (GER)
október 02–04 Hockenheimring (GER)

Márton István