Az idei Tour de Hongrie alapján az ország készen áll a jövő évi Giro-rajtra

A vasárnap zárult Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny alapján Magyarország készen áll a Giro d’Italia rajtjának jövő évi megrendezésére a Tour de France-ot szervező Amaury Sport Organisation (ASO) megfigyelője szerint.

Vincent Renault, aki húsz évig dolgozott az Eurosportnál, s 16 háromhetes viadalon (12 Tour és 4 Giro) dolgozott, kiemelte: nagy hatással volt rá a magyar körverseny rendezése. Méltatta a közönséget is, mint mondta, sok viadalhoz képest lényegesen többen bíztatták a bringásokat az utak mentén, több faluban és városban kivonultak az iskolások, táblákat készítettek, vagy épp különféle óriás feliratokkal és bábukkal köszöntötték a 40. Tour de Hongrie mezőnyét – írta hétfő este az MTI.

Az idei Tour de Hongrie alapján az ország készen áll a jövő évi Giro-rajtra” – mondta a szakember, aki úgy látta, az emberek kedvelik a sportágat, s bár ezen a viadalon nem indultak olyan híres kerékpárosok, mint egy háromhetes viadalon, mégis hasonlóan szurkoltak, mint a Touron vagy a Girón. „A Kékestetőn például ugyanolyan hangulat volt, ugyanúgy ütötték a kordonokon lévő reklámtáblákat, s szurkoltak hangosan, mint például a Tourmalet-n.

Kitért rá, a Giro szervezői, az RCS Sport emberei figyelték a televíziós közvetítést, és biztosan azt érzik: jó döntést hoztak azzal, hogy Magyarországra hozzák a Grande Partenzát. Hangsúlyozta: a Giro nagy lépés a magyar kerékpársportnak, ráadásul ha az olasz körverseny első három szakasza nagy siker lesz, néhány év múlva az sem kizárt, hogy a Tour de France rajtjának rendezésére is eséllyel jelentkezhet Magyarország.

Megjegyezte, a Tour de Hongrie-n összetettben harmadikként végzett Valter Attila még a szombati királyetap után azt mondta neki: mély benyomást tett rá a közönség a Kékestetőn, pályafutása egyik legjobb atmoszférájú befutója volt. A maga részéről pedig csak egyetérteni tud vele, ezért jövőre örömmel fog visszatérni.

Renault megemlítette, bár az indulók listája a World Tour- vagy a kiemelt kategóriás (HC) viadalokhoz képest kevésbé nívós, ugyanakkor a nemzetközi szövetség (UCI) versenynaptárában 2.1-es kategóriájú viadal mezőnye évről évre egyre erősebb lett. Hangsúlyozta: fontos a fokozatosság, így ha jövőre a mostani négy helyett öt vagy hat prokontinentális csapat vesz részt a magyar körversenyen, majd két év múlva sikerül egy-két World Tour-csapatot idecsábítani, akkor lépésről lépésre lehet bővíteni a versenyre szánt anyagi forrásokat, vagy épp a szükséges minőségű szálláshelyek számát.

Ha megnézzük a korábbi győztesek névsorát, évről évre jobb kerékpárosokat láthatunk. Néhány éven belül pedig akár topversenyzők is feliratkozhatnak a listára” – mondta Renault, aki szerint számos részlet tökéletesen szervezett volt a Tour de Hongrie-n. Példaként az útvonalbiztosítást, valamint a rajt- és célterületeken precízen kialakított parkolási rendet hozta fel, amely komoly hagyománnyal bíró versenyeken is jóval kaotikusabb szokott lenni.

A még jobb versenyzők és csapatok idecsábításával kapcsolatban úgy vélekedett, hogy ezúttal ugyanazon a héten volt a Tour de Hongrie, mint a Dauphiné, így ez az időpont nem igazán megfelelő. Kiemelte: a versenynaptár telített, ám ha egy héttel később, a nemzeti bajnokságok előtt rendeznék, akkor jó felkészülés lehetne a kerekeseknek, vagy például a Tour de France-ra sérülésből visszatérő bringásoknak, akiknek a nyolcnapos Dauphiné túl hosszú lenne.

Renault úgy vélte, az is fontos, hogy számos fiatal tehetséget láthatott a közönség a Tour de Hongrie-n. Szerinte Alberto Contador csapata, a Kometa kiváló iskola a jövő sztárjainak, de fiatalokat szerepeltetett az egyetlen magyar kontinentális együttes, a Pannon is. Tavaly még utóbbiban szerepelt az idei összetett két dobogósa, Dina Márton és Valter Attila, azóta előbbi már a Kometa, utóbbi a CCC Development Team tagja.

Valter kapcsán kiemelte, a rendkívül tehetséges bringásnak a Tour de Hongrie idén már az ötödik olyan többnapos versenye volt, amelynek összetettjében dobogón zárt.
Egy-két évet még érdemes maradnia a World Tour-szereplő CCC fiókcsapatánál. Ez egyáltalán nem gond, hisz fiatal, még rengeteg ideje van. Ezen a héten nagy nyomás volt rajta, ráirányult a médiafigyelem, az óriásplakátoktól a műsorfüzetekig mindenhol az ő képét láthatták a szurkolók” – fogalmazott Renault, aki szerint fényes jövő állhat Valter előtt, de csak akkor, ha lépésről lépésre építi pályafutását. Példaként felhozta a négyszeres Tour-győztes Chris Froome-ot, aki csak 22 évesen lett profi kerékpáros.

Renault azt sem tartja kizártnak, hogy a Tour de Hongrie mostani dobogósai öt-hat éven belül akár az első tíz közelében is láthatjuk a Touron, a Girón vagy épp a Vuelta a Espanán.

 

fotó: Giro d’Italia fb oldala