Dina Márton kapitányként érkezik – jön az ATT Investments!

A ProSeries besorolású versenyeken mindössze két külföldi kontinentális csapat rajthoz állása engedélyezett. Ahhoz azonban egy pillanatig sem férhetett kétség, hogy korunk egyik legjobb magyar hegyi menőjének és a verseny 2016-os győztesének is ott a helye a mezőnyben. Dina Mártonnal és Mihkel Räimmal érkezik a Tourra az ATT Investments!

A Tour de Hongrie szervezőinek szerdai közlése szerint a kontinentális csapat jogelődje 2020-ban alakult Topforex Lapierre Pro Cycling Team néven, fiatal cseh és szlovák versenyzőkkel. Első győzelmüket a cseh U23-as nemzeti bajnokságon aratták, és még ebben az évben első 2.2-es diadalukat is megszerezték a Tour of Malopolska többnaposán – mindkét versenyt az a Vojtěch Řepa nyerte, aki azóta ProTeam szinten, az Equipo Kern Pharma csapatában teker. Nem Řepa az egyetlen, aki az ATT-ből tudott magasabb szintre lépni: Tomáš Bárta a Caja Rural, Mika Heming a Tudor, Jakub Bouček pedig az Israel csapatába igazolt Csehországból.

A fiatal tehetségek kinevelése mellett az ATT 2023-ban komoly versenyzőkkel erősítette meg keretét. Az Israel csapatában három évet töltő Daniel Turek szerzett már hegyi trikót a szebeni, az antalyai és az asztúriai többnaposokon is. Honfitársa, Jakub Otruba cseh válogatott színekben világ- és Európa-bajnokságokon is részt vett már, 2022-ben pedig a Szlovák Körversenyen (2.1) ötödikként, a Turul Romanei-en (2.1) harmadikként zárt. Otrubának már van tapasztalata a Magyar Körversenyről: 2019-ben az Elkov – Author színeiben indult hazánkban, a Lovassy Krisztián győzelmével záruló 3a szakaszon pedig ő is tagja volt annak a négy fős szökésnek, amely végül hazaért Tiszafüreden.

(Fotó: tdh.hu)

Náluk is nagyobb név az észt Mihkel Räim, aki régi ismerős a Tour de Hongrie történetét figyelemmel követők számára. Räim 2016-ban, az akkor még 2.2-es besorolású verseny minden szakaszát a legjobb tízben zárta, keszthelyi szakaszgyőzelmét követően pedig végig magánál tartotta a sárga trikót. Korábbi összetett győztesünk összesen öt éven át erősítette a Team Israel sorát előbb kontinentális, majd ProTeam, végül pedig WorldTeam szinten, mielőtt előbb a Mazowse Serce Polski (2021), majd a Burgos-BH (2022), végül pedig az ATT Investments (2023) csapatához igazolt volna. Az emelkedőket jól bíró sprinter további két alkalommal is megfordult hazánk körversenyén: 2019-ben harmadik lett a székesfehérvári sprintben, 2021-ben pedig Tatán zárt az 5. helyen. Räim egyébként négyszeres észt bajnok – jelenleg is rajta feszül hazája bajnoki meze.

(Fotó: ATT Investments)

Az ATT legfontosabb új igazolása azonban minden kétséget kizáróan Dina Márton. A magyar klasszis az EOLO-Kometa ProTeam besorolású csapatát hagyta el az ATT kedvéért. Marci rutinos TdH-résztvevő: már a verseny újraindulásának első évében, 2015-ben is a mezőny tagja volt, 2023-ban pedig hatodjára vághat neki az ötnaposnak. Legnagyobb sikerét 2019-ben érte el, amikor az emlékezetes kékestetői befutón Valter Attilával együtt eredtek a lett Krists Neilands nyomába. Dina végül második lett az etapon és összetettben is, ugyanakkor övé lett a legjobb magyar versenyzőnek járó fehér trikó, amelyet 2022-ben is meg tudott szerezni.

A tdh.hu információja szerint új csapata egyértelműen kapitányként számol Dinával – a csapat előzetes rajtlistáján ő és Räim is szerepelnek. A teljes névsor: Dina Márton (magyar), Mihkel Räim (észt), Gert Kivistik (észt), Karel Camrda (cseh), Matúš Stoček (szlovák), Jiři Petrus (cseh).

(Dina Márton; Fotó: Vanik Zoltán)

„Sokszor számolnak velem, mint összetett menővel”

Új színekben érkezik a 44. Tour de Hongrie-ra a verseny korábbi ezüstérmese, Dina Márton. Csapata, az ATT Investments hivatalosan is tagja lesz a ProSeries viadal mezőnyének – a magyar klasszissal a bejelentés apropóján beszélgett a tdh.hu.

Kevés idő telt még el mióta új csapatod, az ATT Investments tagja vagy – mik az első benyomások? 

„Az ATT egy nagy ütemben fejlődő, fiatal, kontinentális csapat. Nagyon örültem, hogy rendkívül hamar sikerült velük megegyeznem, és az eddigi tapasztalataim alapján jó döntést hoztam. Teljesen más kultúrába csöppentem bele, ami nem csak új motivációt ad, de biztos vagyok benne, hogy a személyiségfejlődésemhez is hozzátesz. Már novemberben volt két csapatépítő jellegű, túrázós és montis edzőtáborunk, amivel a csapategységet akarták minél jobban megerősíteni. Számomra megdöbbentő volt, milyen profi a szakmai háttér, ami ebben a csapatban van, de mellette mégsem vagyunk nagyon szigorúan fogva, ami a hangulatnak nagyon jót tesz. Számomra a legfontosabb volt, hogy ismét megtaláljam önmagam, és élvezzem a csapattal töltött időt, ami itt 100%-ban megvan.”

Hogyan zajlik a felkészülésed a szezonra?

„Teljesen más módon készülök a szezonra, mint eddig. Az elmúlt években már novembertől teljes erőbedobással edzettem, és januárra el is értem a csúcsformámat, ami láthatóan hiba volt, mert nem tartott ki olyan hosszan. Az idei szezont az eddig megszokottakhoz képest jóval később, csak március elején kezdem, ezért kicsit jobban kiélveztem az „offseasont”. Ez nem jelenti azt, hogy lazsáltam: száz óra körüli edzéssel zártam a decembert, ami ugyanannyi, mint tavaly, csak az intenzitás alacsonyabb volt. Ezen kívül végre lehetőségem nyílt ismét sítúrázni, montizni egy kicsit, illetve cyclo-cross versenyeken indulni, amik már nagyon hiányoztak. A Cyclo-Cross Országos Bajnokság után egyből kirepültem Spanyolországba egyéni edzőtáborba, majd februárban megyek megint a csapattal, a márciusi szezon start előtt. Egyébként az idei szezonban Kenyeres Ábel segít a kerékpáros edzésekben, és Kriván András irányítja az erőnléti munkát.”

Mik lesznek idén az első versenyeid? Elégedett vagy a versenynaptáraddal?

„Nagy valószínűséggel Rodoszon kezdem a szezont, de az utána lévő programomat még nem tudom. Nagyon sok versenyünk lesz, és sokszor számolnak velem, mint összetett menővel. A szezon első felében sok francia versenyre számítok, a csúcspont pedig a Tour de Hongrie lesz. Márciustól szeptemberig nem lesz megállás, folyamatosan versenyzünk majd. Bőven lesznek nívós versenyek, ahol, ha elég erős leszek, meg tudom mutatni magam. Ezeket figyelembe véve tökéletesen elégedett lehetek!” 

A Tour de Hongrie-n két hegyi etap is lesz, mit jelent ez számodra?

„A Tour de Hongrie mindig közel állt a szívemhez, és kiemelt szerepet kapott a versenynaptáramban. Amikor a dobogón végeztem, akkor is nehezebb volt az útvonal, ami nekem jobban fekszik, úgyhogy nagyon örülök ennek a hírnek! Magyarországon nincsenek rettenetesen nagy hegyek, de nincs is szükség rájuk, anélkül is rendkívül nehéz, hegyes szakaszokat lehet csinálni.” 

Milyen eredménnyel lennél elégedett a Tour de Hongrie-n?

„Elégedett lennék egy szép összetett eredménnyel, egy trikóval, és ha a csapat több dobogós helyezést is elérne.”

A 44. Tour de Hongrie versenyére 2023. május 10. és 14. között kerül sor, várhatóan 22 csapat részvételével. A korábban bejelentett csapatok:

Fotó: ATT Investments