Esőmenők napja és gumikezelés felsőfokon

Összefoglaló a két futamról.

Minimális tapadás, maximális sebesség (race 1)

A hollandiai Moto GP szentély Assen, a DTM sorozat leggyorsabb betoncsíkja – a hírhedt Ramshoek-hosszú ívben száraz pályán 270 km/órával és 3 G oldalirányú nehézségi erővel számolhatnak a pilóták – de szombaton, az első versenyen az eső miatt csak álom maradt a sebességhajhászás, mind a pilótáknak, mind az ázó, fázó nézőknek. A versenyigazgató nem is engedte a szokásos állórajtot, így a hatalmas vízfüggönyben a biztonsági autó mögött tette meg az első három kört a mezőny. Juncadellának (Aston Martin) nagyjából ennyi adatott ebben a futamban, mert műszaki hiba miatt azonnal ki is állt. Nem így a kvalifikációt nyerő Wittmann (BMW), aki ez élről indulva egyedüliként rendelkezett kiváló látásviszonyokkal, a többiek kvázi vakrepülést mutattak be egy jó darabig, amikor is enyhült a helyzet, és a beígért zápor helyett szinte el is állt az eső és elviselhetővé váltak a körülmények.

(Marco Wittman; fotó: Márton István)

Persze addigra Wittmann akkora előnyt épített ki, hogy amikor kijött a kötelező boxlátogatásból, akkorra is bőven a mezőny élén haladt és rajt cél győzelmet aratott a motorsport és sebesség katedrálisának becézett pályán. Müller (Audi) és márkatársa, a pontversenyben vezető Rast állhatott még dobogóra, utóbbi nem akart az irreális viszonyok miatt sokat kockáztatni. Habsburg von Ferdinánd lett a második legjobb „astonos” 13. helyével.

A „gumikkal suttogó” (race 2)

Az asseni második, az ide DTM sorozat 10., az évad második „félidejének” első versenyét ideális és száraz időben vívták a „speed-speed” arénában, mely a gumizabáló, rendkívül gyors kanyarok miatt komoly dilemma elé állította a csapatok stratégáit és a versenyzők megérzéseit, tapasztalatait versenykörülmények között, melynek apropója magyarán: egy vagy két kiállás a gumicserék miatt. A konfliktust Rockenfeller oldotta meg a legeredményesebben, vállalva a véghajrát meggyötört, de versenyképes „papucsokkal”, és megspórolva egy kimenetelt. Ám ne szaladjunk nagyon előre, mert a rajt is tanulságos volt. Főleg Aberdein (Audi) részére, aki a második rácsról az első kanyarig 4, a másodikig további 3 helyet veszített. Rast simán jött el, Rockenfeller konstansan beállt másodiknak és a mezőny 8 Audijából hét az első nyolcban szerepelt, az előző napi győztes Wittmann (BMW) pedig az utolsó helyről két kör alatt 8 pozíciót javított. Az eddig tapasztalt, szinte első körös boxkiállások most elmaradtak, nem véletlenül, mert kiszámíthatatlan, illetve kezelésfüggő volt, hogy a gyors kanyarok egy órán át mennyire koptatják a gumikat.

(Aston Martinok a kanyarban, fotó: Márton István)

Így csak a táv (55 perc + 1 kör) szűk felénél kezdték el a kerékcseréket. Rast a 30. perc tájékán ment ki, miután egyre lassult a gumijai miatt és Rockenfeller megelőzte őt az élen. Aztán ő, és három autó kivételével mindenki „boxolt”, így ritka látványban lehetett részünk: az Aston Martin armada, Juncadella, Di Resta és von Habsburg állt néhány körön át az élen. Aztán ők is ki, és visszaállt a valós erősorrend, melyben Rast vezetett az utolsó helyről rajtoló (!) Wittmann és Rocky előtt. Ám jó 10 perccel a vége előtt az élen álló egyre lassult, Rockenfeller meg is előzte és átvette a vezetést, a csapatfőnöke pedig újabb kerékcserére szólította ki őt.  Nos, ettől a pillanattól a sikeres célbaéréséig Rocky – a legendás, a lovak nyelvén szavak és parancsok nélkül is értő és irányító idomár Monty Roberts után – rögtön megkapta a „gumikkal suttogó” becenevet a sajtótól. A két kiállásos Rast eredménye sem lebecsülendő, 10 perc alatt a 14.-ről az ötödik helyig rongyolt előre a friss gumikon.

(A futamgyőztes, Mike Rocky;fotó Márton István)

Végül Rocky hetedik DTM futamgyőzelmét aratta, Wittmann és Müller (Audi) követte a pódiumra, Juncadella hetedikként keresztezte a célvonalat, Habsburg Ferdinand 13. lett.

Először vagyok Assenben és nagyon lenyűgözött. Szombat este körbementem a pályán, és meg kell mondanom, nem értem, miért nem versenyez itt a Forma 1. Ez az egyik legjobb versenypálya, amit valaha láttam: nagysebességű kanyarok, magas biztonsági előírások, modern elrendezés, hatalmas paddock, tribünök, nagy parkolók jó infrastruktúrával és jó szervezettséggel – egyszerűen tökéletes. Nagyon meglepett. A szervezők rengeteg erőfeszítést tettek, ez megtérült. Nagyszerű DTM-mel debütáltunk itt” – nyilatkozta Gerhard Berger, a DTM-et irányító ITR elnöke, aki a jelenlévő Masaaki Bandoh-hal megegyezett a novemberi „álom verseny” feltételeiről. Ezek szerint Japánban a Fuji Speedway-en az Audi, a BMW és az Aston Martin csap össze a hazai Super GT sorozat résztvevőivel a Hondával, a Lexussal és a Nissannal.

A pilóták egyéni pontversenyének élbolya:

1. René Rast (Audi) 127
2. Nico Müller (Audi) 102
3. Philipp Eng (BMW) 101
4. Bruno Spengler (BMW) 76
5. Marco Wittmann (BMW) 72
6. Mike Rockenfeller (Audi) 66
…18. Ferdinand von Habsburg (Aston Martin) 3 pont

A pilóták egyéni pontversenyének élbolya:

1. René Rast (Audi) 158,
2. Nico Müller (Audi) 136
3. Marco Wittmann (BMW) 118
4. Philipp Eng (BMW) 111
5. Mike Rockenfeller (Audi) 94
6. Bruno Spengler (BMW) 77
…18. Ferdinand von Habsburg (Aston Martin) 3 pont

A márkák versengésében az Audi vezet 576 ponttal a BMW (406) és az Aston Martin (37) előtt.

Képek és szöveg: Márton István