Gumipóker az időmérőn, Mega Marco győzelem, majd csapatutasítás miatt betli

Az angliai időjárás megmutatta mindkét arcát a DTM (Német Túraautó Bajnokság) hatodik hétvégéjén Brands Hatch-ben a 11. és 12. fordulóban.

Szombaton erős, esernyőnyomorító és zászlószaggató szélben és csepergőtől a közepes esőig minden kijutott a versenyzőknek, és a szezon talán legizgalmasabb első napi időmérőjét futották. A csapatok az utolsó pillanatokig hezitáltak, hogy vizes vagy száraz gumikat szereljenek, még a boxban is többször cserélték a bent álló kocsik kerekeit, de így is különböző papucsokkal futottak ki azok, hogy aztán a rajtsorrendről döntő körözés közben még többször ilyet vagy olyat használjanak. Még így is szedett áldozatokat a pálya, Glock kisodródva vagy 300 méteren át tesztelte a mély homokos bukótér talaját, mire visszatalált a betonra, de mindez semmiség a Fittipaldi unoka slick-kel szerelve gumifal-romboló és a mögötte lévő fémkerítést szaggató akciójától, amelyben leamortizálta az Audija hátulját és komoly helyreállítást igénylő munkát adott a pályafenntartóknak. Pár másodperccel ezután márkatársa Aberdein is megorrolt a gumifalra, de ez szinte semmiség volt az előbbihez.

Mindkét autót el kellett szállítani, ezért aztán megszakították az időméről és 20 perc után újraindították újra. 15 perc alatt a maradék mezőny (14) majd minden autója sorban vezette az időtáblát, de az utolsó pillanatokban a menők ugrottak az élre, Wittmannal, Rasttal, de meglepetést okozott Duval, és még nagyobb elismerést váltott ki Di Resta az Aston Martinnal. Délután a szezon 11. versenyén a pálya nyomvonala már száraz volt és a szél is csendesedett, de ideálisnak mondható időjárásban vághatott mind a 16 autó a 3,9 kilométeres pályának, melyet a német spíker (szerintem nem túl találóan) mini Nordschleifének nevezett el a legendás, 25 km 378 méteres, 78 kanyaros nürburgi „zöld pokol” nyomán.

Di Resta a 4. helyről lerajtolt mindenkit, de mint kiderült, kiugrott és ezért 5 mp büntetést kapott. Megbüntették áthajtással még márkatársát Juncadellát is, mivel a startnál kiszorította Glockot, aki így letörte az egyik Aston Martin hátsó szárnyát, és az ki is állt. Átok ült ezen a napon az AM-eken, von Habsburg röpke ideig fűnyírónak csapott fel, ezért bement kerekeket cserélni és megdöntötte a leghosszabb pit stop időtartamot.

(Nico Müller, fotó: Márton István)

Az élen Di Resta is „füvezett” egyet, de megtartotta a p1-et, és mivel az üldözők tudva időbüntetéséről, nem pazarolták rá a korlátozott számú, rövid ideig plusz lóerőket mozgósító p&p-t (push to pass), egyedül Rast jött egyet előre (p3). Többen letudták a kötelező kerékcserét is, Wittmann majd a táv felénél tette ugyanezt, és a 11. helyre állt vissza, egy körrel később Rast és Duval is követte példáját. Di Resta még várt egy kicsit, de ő is kiment, és ő is 11. helyen jött vissza, de addigra Wittmann már az 5., Müller a 6. és Rast a 7. pozícóban járt, mert az előttük lévők is rá kényszerültek a kerékcserére. A 25. körben állt be a valós helyzet: Wittmann vezetett Rast és Müller előtt, leghátul Habsburg újabb kerékcseréjével már kapott egy kört a mezőnytől, de végül feljött 12.-nek. Innen már nyakra, főre használták a max 12 alkalmas P2P-t és persze a kocsik közelsége miatt a hátsószárny-leszorítóerőt befolyásoló DRS-is. Az utolsó két körben Rast meglehetősen nagy hátrányból még elkeseredett támadást intézett a győzelemért, de mivel kifogyott a p2p-ból és a távolsága sem volt meg a DRS-re, már csak 6-8 méterre tudott rámenni Wittmannra, mely a célvonalon 2-re csökkent, de e szezonbeli három győzelme miatt csak Mega Marconak elnevezett német lett az első, behúzva idei 4. diadalát.

Másnap a napsütéses időmérő után Rast, Duval, Frijns és még a maradék 5 Audi foglalta el az eredménylista elejét, Mega Marco csak 12. lett. A 12. versenyen 8 Audi sorakozott fel egymás után, elöl az imént említett három pilóta, legjobb BMW-s Eng, leggyorsabb AM-es Juncadella lett, 28 fok meleg és enyhe szellő várt rájuk. Duval már az első kanyarban lelépte Rastot, de az még abban a körben visszavette a vezetést, kicsit később Müller pedig már második volt. A második körben egyesek elkezdték a kerékcseréket, a 13.- ban a mezőny fele túl volt rajta, a legbátrabbak 23-ig bírták ki, onnan visszaállt a megkavarodott sorrend. Di Resta dühöngött egy jót a rádiójába, miután nem hallotta, hogy kihívták, de a káromkodását már az élő adást nézők is hallhatták. Fittipaldi újra „homokozott”, de most vissza tudott térni a pályára, nem úgy, mint az első nap kvaliján, ahol roncsot csinált autójából.

A 24. körben sárga zászlóval lassították a mezőnyt a miatta felhordott szennyeződés miatt, és ezt kihasználva Wittmannt – mivel épp közel volt a boxutca bemenetéhez – csapata a 6. helyről azonnal kihívta egy második kerékcserére. Ez nagyon jónak és szemfülesnek látszott akkor, de végül a katasztrofális véghelyezését ennek „köszönheti”, mert a slowdown úgy 2 percig tartott, ő a p12-re zuhant vissza és annak ellenére, hogy még 25 perc volt hátra a versenyből, nem tudott csak a 10. helyig előre jönni, és lehet, hogy ezért hatalmas árat kell fizetnie. Élvezetes volt még Eng és Rockenfeller kakaskodása, melyből előbbi jött ki jobban, majd a 4. helyért több körön át hajszolta Duvalt is, és annak ellenére, hogy „rengeteg”p2p-je maradt, nem tudott eléje kerülni. Az második helyen nagy hajrát vágott ki Müller, de ő sem ment semmire a vezető és győztes Rast ellenében. Frijns lett a harmadik, így a végeredmény megegyezett a kvali végső sorrendjével. Rast negyedik idei győzelmét aratta, s bár még 6 verseny van hátra és bármi megtörténhet, biztos szezongyőztesnek látszik. Meg kell még említenünk a volt F1-es és DTM-es versenyző David Coulthard szombati gumiégető show-ját egy régebbi sikeres Forma 1-es autóval, de ennél azért fontosabb hír is akad.

(Jamie Chadwick, fotó: Márton István)

A DTM versenyek keretében folyt a Woman Series női pilóták szépen tálalt, bőkezűen díjazott, de nézők körében egyelőre nem nagy érdeklődést kiváltó 6 fordulós vetélkedése, ahol a 20 kiválasztott fiatal hölgy egyforma Tatuus F3-as kocsikkal mérte össze képességét. Ők Brands Hatch-el befejezték első szezonjukat, Angliában 20 induló közül Alice Powell nyert Emma Kimilainen és Beitske Visser előtt, Jamie Chadwicknek a 4. hely is elég volt az összetett pontverseny 110 pontos megnyeréséhez és az ezért járó félmillió (!) dolláros pénzdíjért. Visser lett a 2. 100, Powel a harmadik 76 ponttal. Ennek a sorozatnak volt részese legtehetségesebb fiatal hölgyversenyzőnk a rendkívül csinos,19 éves debreceni Keszthelyi Vivien, aki az Audi különböző tehetségkutató versenyein edződött 2016 óta.

(Keszthelyi Vivien; fotó: Márton István)

Ez év elején az ázsiai téli F3 szezonban indult és 13. lett. A WSeries-ben a többieknél egy futammal kevesebbet szerepelt, egyedül Misanoban szerzett 10. helyével 1 pontot. Brandt Hatchben tizennegyedikként keresztezte a célvonalat és az összetettben az olaszországi 1 ponttal az értékelhetők között a 17., utolsó helyen végzett. Így három leghátsó régiós versenyzőtársával együtt újra egy kiválasztási procedúrán kell megfelelniük, hagy jövőre is maradhassanak ebben a sorozatban.

A DTM pilóták összetett pontversenyének élmezőnye 12 verseny után:
1. René Rast (Audi) 206
2. Nico Müller (Audi) 169
3. Marco Wittmann (BMW) 147
4. Philip Eng (BMW) 129
5. Mike Rockenfeller (Audi) 108
6. Robin Frijns (Audi) 93
7. Loic Duval (Audi) 89
8. Bruno Spengler (BMW) 77
… 18. Ferdinand von Habsburg (Aston Martin) 3 pont.

A márkák versengésében az Audi 710 ponttal nagyon elhúzott, a BMW-nek 426, az Aston Martinnak 44 van.

 

Kép és szöveg: Márton István