Hamilton nyerte az első szabadedzést Monzában

A Mercedes fölényes kettős sikerét és bolondos időjárást hozott az Olasz Nagydíj első szabadedzése. A két Ferrari egyelőre több mint egy másodpercre a németektől.

Az m4sport.hu péntek délelőtti beszámolója szerint az előrejelzések esőzést valószínűsítettek péntekre Monzában, így nem lepte meg a mezőnyt, hogy az Olasz Nagydíj első szabadedzésére készülődve szürke felhőtömegek jelentek meg az égen. A versenyzők nem is teketóriáztak sokat, már a lámpa zöldre váltása után mindenki elhagyta a garázst – leszámítva Max Verstappent. A holland autóján ekkor még dolgoztak a szerelők, a padlólemez hátsó részén akadt javítanivalójuk.

Három versenyző a 2018-ban kötelezővé tett, s a Forma–2-ben is bevetett glória tesztelésével kezdte a napját. Fernando Alonso, Pascal Wehrlein és Carlos Sainz csapattársa belgiumi próbája után használta rövid ideig a fejvédőt.

A McLaren bajnoka emellett először körözött az új motorral, a 3.7-es verzióval, amely 3 pluszlóerőt hozhat az előző példányhoz képest. A teljes hajtóegység cseréje 35 rajthelyes büntetést jelent Alonsónak, aki délután már a spái erőforrását fogja használni.

Az eső fenyegetése miatt aktívak voltak a csapatok. Az első köridőket a Williamsek jegyezték, Felipe Massa 1:25,6-os eredménnyel állt az élen az első percekben, miközben bőszen panaszkodott a forgalomra. Az egyik Sauberre rá is integetett, miután veszélyesen közel kerültek egymáshoz.

Tíz perc sem telt el, már Mercedes állt a mezőny elején. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is a lágy abroncsokon teljesítette első, 13 illetve 14 körös etapját. Eleinte a brité volt az első hely, aztán csapattársa a 9. körében átvette tőle, és fokozatosan 1:22,086 másodpercig javította idejét. Hamiltontól két nagyobb hibát is láthattunk. Etapja elején az első kanyarnál fékezte el magát és választotta a pályalevágást. Ezt követően vibrációra panaszkodott a rádión. Aztán még nagyobb füstölős fékezést mutatott be a második sikánnál is, ahol szintén levágta a pályát. Ez a hiba véget is vetett lágygumis menetének.

Az edzés első 40 perce a Mercedes kettős vezetésével telt le, mögéjük Sebastian Vettel zárkózott föl. A Monzában különleges sisakfestést használó német ellenfeleivel szemben már a szuperlágy gumikon körözött, és egészen 1:23,232-ig jutott 10 körös etapján. Egy ízben ő is megjárta az első kanyar bukóterét.

Csapattársát, Kimi Räikkönent két hely és 0,4 másodperc választotta el tőle. A finn egyszer látványos csúsztatást mutatott be az első sikánban, és csak lassan lendült bele. A vörös autók közé Sergio Pérez és Max Verstappen ékelődött be. A két Force India a Mercedesekhez hasonlóan a lágy gumikat tesztelte először, és a mexikói kezdettől fogva az élmezőnyben tanyázott, 0,2 választotta el Vetteltől.

Verstappen 20 perces várakozás után kezdett neki a munkának, és 11 köre után 1:23,566-os legjobb idő állt a neve mellett. Daniel Ricciardo a 7. helyen állt 1:23,740-es idővel. Mindkét Red Bull szuperlágyon futott. A legjobb tízet ekkor Esteban Ocon, Carlos Sainz és Danyiil Kvjat egészítette ki.

Az első „félidő” több vezetői hibát is hozott, főleg az egyes kanyar vagdosták le előszeretettel a résztvevők.

Bár Sergio Pérez az első félóra végéhez közeledve már csepegő esőről adott jelentést, a nézők pedig később az esernyőiket is felhúzták, a komoly csapadék váratott magára. Az újra pályára hajtó Valtteri Bottasszal közölték is, nem várható a helyzet romlása, aztán mire nekikezdett első mért körének még a nap is kisütött. Igaz, közben helyenként továbbra is csepergett…

A szuperlágyakat föltevő Mercedesek egyből gyorsultak: mindketten 22-n belülre kerültek. Helycsere is történt, Hamilton 1:21,537-re javított, és ezzel 0,4 másodperces előnyre tett szert csapattársával szemben. A használt szuperlágyon visszatérő Vettel csak időszakosan tudott másodpercen belül kerülni az Ezüstnyilakhoz képest. Mögé a két Red Bull zárkózott fel Ricciardo, Verstappen sorrendben. Kettejüket csupán ezredek választották el egymástól.

Ígéretes formát mutatott a Force India a szuperlágyakon is. Ocon és Pérez oda-vissza előzgették egymást, miközben a Red Bulltól így is fél másodperccel elmaradtak. Az egyetlen problémájuk az volt, hogy Pérez nem volt elégedett sisakjával.

Az időjárás a bolondját járatta a mezőnnyel. Az utolsó félórába lépve Carlos Sainz arra panaszkodott, hogy érezhetően nedves már a Parabolica-kanyar. A spanyol nem sokkal később be is mutatott ott egy megpördülést. A radarok ismét esőt jeleztek a hajrára.

A két Mercedest ez sem riasztotta még vissza. Hamilton és Bottas használt szuperlágy gumikon kezdett hosszabb etapba, köridőik alapján jobban megtankolt autóval. Ezt azonban félbe kellett szakítaniuk, amikor a pályabírák felmutatták a piros-sárga csíkos zászlókat: csúszós a pálya! Az eső rákezdett, a versenyirányítás hivatalosan is nedvesnek minősítette az aszfaltot. Hamilton nem bánta, hogy pihenőre kényszerült. „A motor… Szeretnék takarékoskodni a kilométerekkel” – mondta csapatának, miközben visszatért a garázsba.

A csöndet a két Ferrari törte meg. A 70. születésnapját ünneplő gyártó két versenyzője kihasználta a lehetőséget, és rajtgyakorlatokat végzett el a boxutca végén.

Aztán az utolsó percekre újra javult a helyzet, és a mezőny ismét a pályára hajtott. A Mercedesek ekkorra már befejezték a munkát, Hamilton 0,4 másodperces előnnyel nyerte az első gyakorlást csapattársa előtt. Mögöttük a Ferrari, a Red Bull és a Force India versenyzői alkottak sormintát, a 9-10. helyeken pedig Stoffel Vandoorne és Felipe Massa osztozott. Az előző versenyeken a középmezőny élére álló Renault-k ezúttal csak a Saubereket tudták megelőzni.

Folytatás a második szabadedzéssel, melyet az M4 Sport 22:10-kor felvételről közvetít.

Olasz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:

fotó: Getty Images

Vélemény, hozzászólás?