Hatalmas Audi fölény a DTM márkapárbajában, debütált a DTM Trophy sorozat

Végre megkezdődött hát az 1984-ben elindult és azóta több név és szervezeti változáson átesett, majd 2000-ben gyökeresen megújult DTM, azaz a Német Túraautó Bajnokság, mely – legalább is ebben a formájában – nagy valószínűséggel az utolsó lesz.

Az okok ismertek, a Mercedes tavalyelőtti kiválása és az Audi jövő évi kilépése miatt a BMW csak nem fog önmagában száguldozni. Egy pislákoló remény azért adhat valamiféle folytatásra az idén debütáló DTM Trophy, melyben több gyártó különböző sportkocsijai indulnak és kisérőeseményei a „nagy” DTM futamainak. Az idei DTM szezon a legendás belgiumi Spa-Francorchampsban kezdődött két futammal és további 8 hétvége vár még a mezőny(ök)re. Szombaton 15 versenygép, 8 Audi és hét BMW vágott neki a 7 kilométeres körpályának, mely több más különlegessége mellett az Eau Rouge-nak – piros (patak)víznek – nevezett hosszú és emelkedő enyhe kanyarnak (is) köszönheti hírnevét. Az Audik uralták a kvalifikációt, ez a rajtrácson is megmutatkozott. Frijns az első kockából nagyon elkapta a startot, de a kétszeres bajnok Rast is pompásan tört előre és már az első kanyarban feljött a 3. helyre.

A tavaly összetettben végül második, de sokáig bajnokesélyesnek is kinéző Müller a táv egyharmadánál állt az élre, mögötte a kötelező kerékcseréknek is köszönhetően hektikusan alakult a pillanatnyi állás, de a svájci csak egyre növelte előnyét és végül a helvétek nemzeti ünnepét 20 másodperces (!) fórral köszöntötte. Csodát tett a mögötte végző márkatársa Green, aki a 11. helyről nyomult fel a dobogóra, a hazai Duval lett a harmadik. A volt Forma-1-es Glock (BMW) szakította meg az Audis sort negyedik helyével, a tavalyi bajnok Rast pedig a meglehetősen ritka, de a spai hőségcsatában indokoltnak tűnő két kiállásos stratégiával is ötödik tudott lenni. Két osztrák, Eng és a volt Mercedes pilóta Auer a BMW ponthátrányát csökkentette valamelyest.

Meg ne feledkezzünk a DTM Spaban debütáló újoncáról, a lengyelek egyetlen Forma 1-es pilótájáról, Robert Kubicáról sem, aki egy ralibalesetében súlyosan megsérült, de 2019-ben tartalékversenyzőnek visszavették a Williams F-1-es csapatába, ahonnan idén év elején távozott. Nos, ő 14. helyen zárt és szerzett hasznos versenytapasztalatokat. „Magyar királyfink”, az osztrák állampolgár von Habsburg Ferdinand – aki a DTM szokásos több napos tavaszi tesztszezonjában a leggyorsabbnak bizonyult – az első futamon nem került be a 8 főben limitált Audi legénységbe. Ja és még valami: Spaban a járványhelyzet miatt nézők nélkül zajlott a hétvége. Vasárnap Rast futotta meg a leggyorsabb kvalifikációs időt így övé lett a legkedvezőbb rajtocka.

Frijns és Müller követte őt közvetlen, és ez a trió a kerékcserékig ki is tartott az élen, de később Rast, Müller duetté egyszerűsödöt a képlet úgy, hogy hol egyikük, hol másikuk vezetett. Az utolsó körben előbbinek akadt pár méter előnye és bár Müller a cél előtti sikánban még egyszer támadott, de már nem sikerült előznie. Frijns harmadik lett, és az első öt pilóta Audit vezetett. Az időjárás kegyesebb volt a szombatinál (20 fok) így akadt egy két különlegesség. Scherer (Audi)először repesztett DTM járművel 300 kilométeres sebességgel a Kemmel egyenesben, melyet Aberdein amolyan BMW-s fájdalomdíjként később 302 kilométerre javított. A néhol hullámos aszfalt miatt gyakran húzott látványos szikraesőt a kocsik padlólemeze és olyan, a DTM-ben szinte példátlan eset is előfordult, amikor Harison Newey autójának elejét gyorsításkor 10-15 centire emelte meg az egyik bukkanóban. Von Habsburg 14. lett, a gridlányok pedig olyan új extravagáns öltözetet kaptak, melyet az a híres osztrák dizárnej hölgy (Marina Hoermanseder) tervezte, akinek “alkotásait” például Lady Gaga is hordja.

Az ugyancsak két versenynapot teljesítő 17 fős DTM Trophy visszhangja még ismeretlen, de ott is akadtak nagy párbajok nem csak a mezőny elején, de a közepén és végén is keményen megdolgoztak a kapható pontokért. Náluk Kelvin Snoeks (Audi R8 LMS) révén 252 kilométer volt a csúcssebesség.

Szombaton a 30 perces első versenyen Ben Tuck történelmi első rajt cél győzelmet aratott, őt Tim Heinemann (Mercedes-AMG) és Max Koebolt (BMW M4) követte a dobogós helyeken. Másnap az ugyancsak brit Ben Green (BMW M4) vigasztalódott előző napi kiesése után, Heinemann nem tudott feljebb lépni, újra második lett, míg Kolbert befészkelte magát (legalább is Spaban) a dobogó legalsó fokára. Az idei kezdet egyelőre bíztató, a jövő bizonytalan, mint ahogy a DTM-nek is.

Márton István

forrás és képek: DTM Média