Kristofferssonal egyelőre csak Ekstrőm tudja tartani a lépést

Mielőtt az aktuális és legutóbbi ralikrossz világbajnokság eseményeire rátérnék, egy hiányt kell bepótolnom dióhéjban, hisz a vb második, finnországi aktuális eseményei nyaralásom áldozatául estek.

A sorozat harmadik és negyedik versenyén nem indultak az elektromos autók és az Európa-bajnoki Supercarok (Supercar ERX) így az utóbbiban egyre eredményesebben teljesítő magánzó, a fanatikus orosházi vállalkozó Kárai Tamás szabadkártyával belekóstolhatott a „szakma” legnagyobbjainak légkörébe. A 19 erős támogatói háttérrel rendelkező vérprofi közt egyáltalán nem vallott szégyent saját tuningolású Audijával, szombaton a kvalifikációs futamokból a Q1-ben 17., a Q2-ben 12, a Q3-ban 11. lett és mindössze egy pont hiányzott ahhoz, hogy a két elődöntő futam (Semi Final) egyikébe bekerüljön.

Nála is nagyobb szenzációt okozott a szabadkártyás Juha Rytkönen (igaz a skandináv országokban – így Finnországban is – minden „bokorban”, faluban, városban „terem” egy-egy autóversenyző őstehetség) aki odáig merészkedett, hogy megnyerte a Semi 2-őt és a fináléban csak a kétszeres világbajnok, Kristoffersson előzte meg. Jól ment még Scheidernek és Grönholmnak, Ekström viszont ritka pocsék napot fogott ki, még a Semi 1-ben is csak sereghajtó lett. Vasárnap Kárai a kvalikban a 17 és 12. hely között ingázott, de ebben a szűk elitben most nem volt reális esélye a Semire. Szárnyalt viszont Grönholm, aki meg is nyerte a 4. versenyt méghozzá az új (motor)erőre kapó Ekström, Timerzyanov és a peches Kristoffersson előtt.

(Ektström, fotó: RX Média)

És akkor el is érkeztünk a jelenbe, esetünkben Lettország fővárosába Rigába, ahol a Bikernieki motorsport központ „előzésmentes”, még a sodrós gravel-en (kavicson, homokon) is keményburkolatú, szint nélküli, majd egészében szűk nyomtávú, stadionjába. Immár teljes mezőnnyel (Supercar, Euro Supercar, E- Project) rajthoz állt, két magyarral is. Természetese az egyik Kárai Tomi, a másikukra pedig még a rajongói sem nagyon ismerhettek rá, ha az utcán futnak össze, csak az autójáról és feliratáról lehette tudni kicsoda is ő. A valaha barna, dús göndör hajkoronát viselő fiatalember helyett egy rövidre nyírt hidrogénszőke, skandináv típusú versenyző vadiúj stílusú külseje bontakozott ki előttünk. Nos? Megvan? Szabó Krisztián – mondhatnánk inkognitóban. Nem baj, csak menjen minél gyorsabban második RX évadjának számára harmadik és negyedik versenyén (ugyanis nem indul mindegyiken, azt egyelőre nem tudni melyiken), a mezőny egyik legjobb autójában (Hyundai i20) a GRX Set támogatásával, egyéni versenyzőként. (Grönholm és Timerzyanov a GRX Taneco csapat tagjai, ugyancsak Hyundai i20-al).

(Bakkerlund, fotó: RX Média)

Nos, a gyengébb ellenfelű kvalifutamokban gyors autóval, jó rajttal és elöl menve – főleg ezen és hasonló pályán – klappolt is minden. Krisztián például szombaton a Q2-ben az imént említett feltételek mellett a második legjobb időt futotta. Ám, amikor főleg a Q3-ban már az addig elért idők alapján rakják össze az egy sorból induló 6 hasonló versenyzőt (olyanokat, mint például Kristoffersson, Eki, Hansenek, stb.) ott már a tülekedés, a taszigálás, az erőszakosság, a rutin (és néha a szerencse is) valamint az első komoly kanyar utáni sorrend dönt. Bikerniekiben pedig főleg, mert a gyorsabb autó maximum csak a Joker-körben tudja kihasználni erejét. Jó példa volt itt ezekre Kristoffersson több körös beragadása a testvérét (is) védő Kevin Hansen mögé, vagy az ezen pályán szinte lehetetlen előzést is megkockáztató Bakkerud súlyos ütközéssel végződő összecsapása Scheiderrel. De visszatérve a szombati verseny konkrét eseményeire, a Semi 1-ből sorrendben Ekström, Grönholm és Timmy Hansen jutott a fináléba, Szabó a „halálcsoportban” utolsó lett. A Semi 2-ből pedig Kristoffersson, Larsson és Kevin Hansen, így ők döntőzhettek. A fináléban Kristoffersson fölényes start, cél győzelmet aratott Eki, Timmy és Kevin előtt, Grönholm megpördült, Larsson pedig nagyot hibázott.

A szombati nap pechvogelje – mint szinte minden alkalommal – Doran volt a Supercaroknál, a Supercar ERX-ben pedig minden bizonnyal másnap, a mi Káraink. Aki két nap alatt négy kvali futamban a szűk élcsoportban végzett 10., két 4. és egy 3. idővel. Ezzel bejutott a Semi 1-be, onnan pedig harmadik helyével a döntőbe, ahol sokáig a 4. helyen autózott, de a pálya hajtűkanyarjában az előtte menő Gundersen keresztbe állt, Tamás nem tudta kikerülni és nekikoccant. A két kocsi összeakadt, a hátulról jövő két Duoburg testvér pedig taszigálva, törve, zúzva átcsörtetett a pályakorlát és a Kárai közötti résen úgy, hogy közben rengeteg kárt okoztak, ráadásul a hibázó torlaszautó is továbbhajtott, Tomi pedig csak ezek után került ki beszorított helyzetéből és becsületből bevitte horpadozott, roncsolt kocsiját a célba, így is élete egyik legnagyobb sikerét elérve.

(Szabó Krisztián, fotó: RX Média)

Nem kezdődött túl jól a Supercaroknál Szabó Krisztián Q1-je, mert nem a legjobbak csoportjában mente az egyébként 8., elfogadható időt. A Q2-ben már valami baj lehetett az autójával, mert a futam végére hatalmas gőzfelhő tört fel motorházából, amit az odaérkező tűzoltók semlegesítettek. A Q3-ban azonban ötödik legjobb eredménnyel kiharcolta az elődöntős részvételt. Az ő szerencsétlen Q2-jében egy döntőnek beillő negyedik (ful skandináv) futamot is láthattunk Ekström, Kristoffersson, Grönholm, Larsson, és Timmy Hansen között, melyet Eki villámrajtjának és zavartalan körözésének köszönhetően a nap leggyorsabb körét is megfutotta és előrevetítette a követendő taktikát valamint a jövőt, azaz a döntőt. Persze ahhoz még a Q3-at és a Semit is teljesíteni kellett, mely mindannyiuknak sikerült. Szabó 6 autós elődöntőjében az eltolt rajthelyek leghátsó sorából indulhatott és nem is sikerült előbbre jönnie az RX elitnek számító társai között, ahonnan Ekström, Larsson és Grönholm döntőzhetett, a másik hatosból pedig új leggyorsabb körrel Kristoffersson, Timmy és az utolsó körben előzni próbáló Bakkeruddal ütköző, de egy horpadáson kívül épen célba érő Scheider jutott- elvileg. (Bakkerud autója az igen erős kontakt után az oldalfalba ütközött, ahonnan visszavágódott, bal első kereke leszakadt és alaposan sérült baloldalával a pályán landolt. Bakkerudot később kivizsgálásra a helyi kórházba szállították). Scheider helyett pedig a valóságban a másik csoport negyedik legjobbja, Kevin Hansen került fináléba. Mielőtt ezt taglalnám, érdemes megnézni, hogy taktikáztak a versenyzők az egész verseny alatt a gumikkal. Akadt, aki csak egy újat tett fel, volt aki két elsőt, vagy két bal, vagy jobboldalit, és aki mind a négyet,

(Kristoffersson, fotó: RX Média)

A döntőben utóbbit Ekström használta, a többiek itt egy újat se! Úgy néz ki, hogy Ekinek volt igaza, mert nagy vetélytársával Kristoffrssonnal az első sorból indultak, és egy parányi előnnyel ért az első kanyarkombinációba, melyet meg is tartott végig. Előzni ilyen kiegyensúlyozott mezőnyben és ezen a pályán szinte lehetetlen (láthattuk mi törént Bakkeruddal), bár a legvakmerőbb Grönholmnak a rajt utáni kavarodásban ez sikerült, de Timmy a végén jó Jokerrel visszavette negyedik helyét.

A skandináv hatos végső sorrendje tehát így alakult: Ekström, Kristoffersson, Larsson, Timmy Hansen, Grönholm, Kevin Hansen. A néma autók négyesének versengését Cyril Raymond (Citroen C3 ERX) nyerte a hazai Janis Baumanis (Ford Fiesta ERX) és Svein-Bjarte Holten (Ford Fiesta ERX) előtt.

A világbajnokságának pontversenyének élcsoportja 6 verseny után a Supercar kategóriában

A világbajnokságának pontversenyének élcsoportja 6 verseny után a Supercar kategóriában

1.Johan KRISTOFFERSSON (VW Polo) 166
2. Mattias EKSTRÖM (Audi S1) 149
3. Niclas GRÖNHOLM (Hyundai i20) 117
4. Timmy HANSEN (Peugeot 208) 111
5. Robin LARSSON (Audi S1) 101
6. Kevin HANSEN (Peugeot 208)   96
7. Andreas BAKKERUD (Renault Mégane)   79
8. Timo SCHEIDER (Seat Ibiza)   73
9. Timur TIMERZYANOV (Hyundai i20)   59
10. Anton MARKLUND (Renault Mégane)   59
11. Krisztian SZABÓ (Hyundai i20)   41

Márton István

fotók: RX Média