Meghalt a király, éljen a király!

DTM 2021: A versenysorozat jövője továbbra is formálódik.

A német Túraautó bajnokság erőteljes GT sportautókkal történő műszaki átalakítását még szeptemberben jelentették be a Nürburgringen. Eddig számos gyártó és csapat már kifejezte érdeklődését a DTM 2021-es regisztrációja iránt. A DTM további részleteket tett közzé a versenysorozat jövőbeli szabályozásáról: Ennek megfelelően a blokkolásgátló fékrendszereket (ABS) és a kipörgésgátlót  2021-ben hagyják jóvá. Ezzel a döntéssel az ITR, a DTM ernyőszervezete követi a gyártók és a csapatok kívánságait, és ezzel csökkenti a belépési korlátot a sorozatgyártás előtt.

Rámutattak a vezetési segédeszközök deaktiválásának rövid távú megvalósításával kapcsolatos nehézségekre és az ebből fakadó fejlesztési költségekre. További újítás az előző Grand Prix rajt felváltása a DTM Formation Start-tal. Ahelyett, hogy felállnának a rajtrácsra, a versenygépek a jövőben kettes sorokban gördülnek a rajtlámpák felé, amelyekkel végül elengedik a versenyt. Ez az Indy modellen alapuló DTM-rajt már eddig is bizonyított, amikor a biztonsági autó fázisai után újraindult, és látványos akciót biztosított. Marad a korábbi, 55 percen át tartó (plusz egy kör) sprintverseny szombaton és vasárnap. A DTM-ben – a legtöbb GT versenysorozattól eltérően – a jövőben sem lesznek sofőrváltások, és a boxstop is megmarad. Az élő közvetítés televíziós partnere továbbra is a SAT.1, a versenyeket a DTM Grid platformon és a YouTube-on keresztül is élőben közvetítik.

A jövő DTM-je nem csupán egy versenysorozat: a szívünk-csücske, a legendás teljesítményű DTM versenyautóktól kezdve az új innovatív DTM Electricig, a fiatal tehetségeink sorozatáig, a DTM Trophy-ig, a DTM Esportot és a DTM Classic platformig, és ez az öt dolog pillére a motorsport élménygaranciájának. E széles körű figyelem mellett a DTM platform lenyűgöző és jövőorientált motorsportot kínál, amely minden generációt inspirál, valamint sokoldalú és innovatív marketing- és rendezvényplatformot nyújt a vállalatoknak, mivel lehetőség van a DTM platform további színvonalas versenysorozatokkal való kiegészítésére. Az 1984-ben indított DTM az évek során látványos és érzelmes versenyélményként jelent meg a rajongók számára Németországban és az egész világon. A DTM-et jelenleg 30 országban közvetítik élőben, és világszerte motorsport-rajongók milliói követik tévében és online közvetítés útján, ez az elmúlt években több mint 600 000 nézőt vonzott a versenypályákra. A motorsport és a mobilitási ipar változik. Ezért fokozatosan kockázatcsökkentővé tesszük sorozatainkat a tudatos jövő érdekében, amely egyesíti a legmagasabb követelményeket és az innovatív trendeket” –  magyarázta a DTM főnök, Gerhard Berger, aki még az alábbiakkal egészítette ki a terveket: „Számos gyártóval egyeztettem, a németeken kívül például többek között a Ferrarival, az Aston Martinnal, a Lamborghinivel, és a Japán Super GT-vel sem szakadt meg véglegesen a kapcsolat, de mi az eltervezett közös szabályrendszer helyett inkább az új szabályok felé orientálódunk. Hétvégenként Németországban és külföldön (Ausztria, Olaszország, Oroszország, Hollandia, Belgium) két futam és autónként csak egy pilóta kipróbált tényezők, ezek a feszültség garanciái, amelyek az új elemekre is vonatkoznak, s amelyek mind stratégiai kapcsolatban állnak egymással. Tehát a DTM Trophy, közvetlen ugródeszkát ad a fiatal tehetségek számára a pilótafülkében. A DTM Esports egy fiatal célcsoportot vonz, míg a Classic versenysorozat nosztalgikus pillanatokat ad az idősebb generációknak. A nagy teljesítményű elektromos versenyzés az innovatív és fenntartható DTM Electric pedig a legfontosabb prioritás.”

A „villany” DTM futamokat 2023-tól vezetnék be.

Zöld, nagyteljesítményű és elektromos.

Hockenheimben a DTM évadzáró versenyén bemutatták az új DTM Electric versenysorozat első járművét. Az elektromos jármű fejlesztését az ITR DTM ernyőszervezet és a neves autóipari és ipari beszállító Schaeffler szoros együttműködésében hajtották végre, amely a DTM sorozata és innovációs partnere lesz. A partnerek együtt megmutatják, milyen lehet a motorsport jövője: zöld, nagyteljesítményű és elektromos. A DTM mellett, amely 2021-ben kiigazított műszaki előírásokkal indul, a cél egy olyan elektromos sorozat létrehozása, amely az elektromos motorsportot a következő szintre emeli. Már a következő évben a következő lépés egy DTM Electric prototípus kifejlesztése. Az 1000 lóerő feletti teljesítményű nagyfeszültségű akkumulátorokkal hajtott vízhűtéses e-autó a Formula 1 teljesítményszintjén van. A DTM Electric technológiai hordozójaként a bemutató jármű már a jövő prototípusának összes alapvető elemét egyesíti. A karosszéria dizájnja (a moodley és az Ideenion tervei szerint) szintén lehetséges hírnöke annak, amit a jövőben nemcsak a versenyzésben, hanem az úton is láthatunk majd. A tipikus versenyautó-tervezés helyett egy purisztikus kialakítást használtak.

Hockenheim, Germany: DTM Hockenheimring, 2020

A DTM Electric 2023-ban indulhat el először. Önálló sorozatként tervezték, amely a jövőben a DTM platform öt oszlopának egyikét képezi majd a DTM, a DTM Trophy, a DTM Classic és a DTM Esports mellett. A DTM Electric célja a technológia, az innováció és a nagy teljesítmény ötvözése vonzó motorsport formátumban. Látványos versenyzést ígér erőteljes, hatékony és gyors autókkal, költséghatékony, moduláris koncepcióval és a legmagasabb szintű biztonsággal. A terv magában foglalja a 30 perc körüli sprintversenyeket és az automatikus akkumulátorcsere lehetőségét a kötelező boxmegállás során.

Gerhard Berger, a DTM főnöke: „Schaefflerrel, az első stratégiai partnerünkkel, akivel a jövőben együtt fogunk működni, egy sikeres jövőbe akarjuk vezetni a DTM platformot. Célunk nem csak a legújabb technológiák bemutatása a DTM Electric-ben, hanem olyan kulcsfontosságú újítások bevezetése a versenypályára, amelyek lehetővé teszik a látványos versenyzést. Szeretnénk megnyerni a klasszikus motorsport rajongókat a jövő technológiáihoz, és vonzó versenyzéssel ösztönözni őket.”  

Matthias Zink, a Schaeffler autóipari technológiáinak igazgatósági tagja pedig így reagált. “Örömmel várjuk a partnerséget. Innovatív elektromos hajtástechnológiáink 2014 óta biztosítják a győzelmeket a Formula E-ben, és ma már sorozat járművekben is használják őket. A DTM-mel és a teljesen elektromos jövő sorozatban való együttműködés bizonyítja, hogy Schaeffler, mint megbízható technológiai partner, hozzájárul az e-mobilitás kialakításához.”

Márton István

 

fotó: DTM Media