Sebastian Vettel nyerte az első szabadedzést Suzukában

Sebastian Vettel kezdett a legmeggyőzőbb formában Szuzukában – Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo előtt nyerte az első szabadedzést. Carlos Sainz bukása miatt a piros zászló is lendült.

Az M4 Sport péntek reggeli beszámolója szerint nem sokat tétlenkedett a mezőny Szuzukában, az első szabadedzés rajtjakor többen azonnal belevetették magukat a munkába. A sietséget az indokolta, hogy bár a pálya száraz volt, a szürke égbolt és a radarok is azt sugallták, van esély rá, hogy ez nem sokáig marad így. Az eső leginkább a Mercedest sürgette. A németek számára az előző két hétvége váratlan küszködése fejtörést okozott: válaszokat kerestek arra, hogy működőképesek-e a Malajziában nem meggyőző aerodinamikai újításaik, valamint arra, hogy sepangi elemzéseik során jó következtetésekre jutottak-e autójuk beállítási problémája kapcsán.

A versenyzők már előre dörzsölték a tenyerüket, hogy milyen élvezetes lesz az idei nagy leszorítóerős autókkal végigsuhanni Szuzuka kihívást jelentő vonalvezetésén. Hogy miről beszéltek, arról hamar képet kaptunk: Daniel Ricciardo már legelső körében tizedekkel gyorsabb volt a múlt évi legjobb péntek délelőtti idejénél.

Az első perceket a Mercedesek és a Red Bullok uralták. Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is állt az első helyen. Még 15 perc sem telt el, a finn már a tavalyi pole-időt is túlszárnyalta 1:30,517-es körével. Volt azonban egy furcsa jelenete: a célegyenesben annyira el volt foglalva valamivel, hogy fél kerékkel a fűre hajtott – nyitott DRS-sel…

Az eső itt-ott már csepergett, amikor Hamilton 1:30,042-re javított. Az Ezüstnyilakon a lágy gumik voltak az első, 12-13 körös etapjukon, akárcsak a két Ferrarin. A két vörös autó első menetében csak fél másodpercre tudta megközelíteni bajnoki ellenfelét, a gyorsabb időt Kimi Räikkönen jegyezte 1:30,5-tel, Sebastian Vettel 0,1-es hátránnyal követte őt.

A szuperlágyon kezdő Red Bullok első etapjuk után még 0,7 másodperces hátránnyal álltak, ám Daniel Ricciardo fél óra után új garnitúrával visszatért a pályára, és 1:29,541 másodperccel átvette a vezetést. Verstappennek nem sikerült fölzárkóznia rá – a holland egyszer a Spoon-kanyarban a füvön is járt.

Második etapján szuperlágy gumikra váltott a Mercedes is. Bottas csupán egy tizedet javított korábbi legjobbján, ám a Degner-kanyar második felében csúnya hibát vétett, s majdnem elvesztette az autót. Hamilton 1:29,377-es köre újra az első helyet érte a brit számára.

Fölényről azonban nem lehetett beszélni. A két Ferrari továbbra is kitartott a lágy keverék mellett, és Vettel magabiztos, hibátlan körrel 0,042 másodpercre zárkózott föl az eggyel puhább gumit használó legfőbb ellenfelére. Räikkönen eközben szintén 1:29-es kört teljesített, ám több mint fél másodperccel elmaradt kollégájától. „A hátulja rossz. Csak még rosszabbá tettük” – közölte csapatával az elégedetlen finn.

Az edzés felénél Hamilton, Vettel, Ricciardo volt az első három sorrendje, őket Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Vandoorne, Alonso és Magnussen követte a legjobb tízben. A Ferrarikon kívül csak a Haas dánja jegyezte a lágy gumin a legjobbját. Neki korábban egyébként a Ferrari-motorral akadt problémája, ami miatt több időt töltött a garázsban.

39 perc volt hátra a gyakorlásból, amikor a körözést piros zászlóval szakították félbe. Carlos Sainz volt a kiváltója, aki a Spoon-ból kigyorsítva ráhajtott az egyre vizesebb külső kerékvetőre, elvesztette autója hátulját, és irányíthatatlanul a baloldali falba csapódott. „Nem tudom, mi történhetett. Elvesztettem az autót” – mondta a pórul járt versenyző, aki dühében csak többszöri kérdezés után tudta kibökni mérnökének, hogy nem esett baja.

Toro Rossója eleje, annak felfüggesztése és orra alaposan összetört, s miután a pálya közepén állt meg, körülötte sok törmelékkel, volt, aki csak a fűre hajtva tudta kikerülni a kék masinát.

A spanyol számára nem túl jó a kezdés. Azok után, hogy biztossá vált, motorcsere miatt 20 rajthelyes büntetést kap, most a Szuzukában mindig értékes edzésidejéből is veszített.

Több mint negyedórás várakozás után indult újra az edzés, 23 perc maradt még belőle. Miután a boxutca lámpája zöldre váltott, a Ferrarik először hajtottak pályára a szuperlágy gumikon. Vettel azonnal javított is 0,2-et a legjobbján. 1:29,166-os körét – mely már csak fél másodperccel marad el Michael Schumacher 2006-os pályacsúcsától – Marcus Ericsson légáramlataiban fejezte be, ami miatt veszített is az utolsó szektorban. A német a célegyenes végén hevesen integetett is a svédnek.

Hamiltonéknak nem volt válasza a négyszeres világbajnok körére, a Mercedesek és a Red Bullok ekkor már javában 1:33-1:34-es köröket autóztak, azaz autójukat megtankolták. Később a Ferrari is követte példájukat.

Két további versenyzőnek az erősödő esőzés ellenére is sikerült javítania idején. Esteban Ocon a 7. helyre zárkózott föl, míg Romain Grosjean a 9.-re. A legjobb tíz közül ezzel kiszoruló Magnussent eközben csapata arra kérte, térjen vissza a garázsba, mert autójával újra probléma adódott. A dán még így is Fernando Alonso előtt volt, 19 ezreddel, aki Malajzia után ismét lassabbnak bizonyult Vandoorne-nál.

Az edzés utolsó perceiben még jobban rákezdett az eső, így a pálya szép lassan elnémult. Az első edzésen a Ferrari és Sebastian Vettel mutatta a legmeggyőzőbb formát, miközben a Mercedesnél abban reménykedhetnek, hogy az előző két hétvégén tapasztalttól eltérő körülmények segítenek visszanyerni korábbi formájukat.

Folytatás magyar idő szerint 7 órakor, a második szabadedzést az M4 Sport és az m4sport.hu 6:55-ös műsorkezdéssel élőben közvetíti.

Japán Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:29,166 23
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:29,377 +0,211 29
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:29,541 +0,375 27
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:29,638 +0,472 22
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:30,151 +0,985 30
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:30,762 +1,596 26
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:30,899 +1,733 22
8. Nico Hülkenberg Renault 1:30,974 +1,808 24
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:31,032 +1,866 22
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:31,202 +2,036 24
11. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:31,216 +2,050 15
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:31,235 +2,069 19
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:31,530 +2,364 23
14. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:31,602 +2,436 22
15. Jolyon Palmer Renault 1:31,757 +2,591 22
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:31,912 +2,746 20
17. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:32,252 +3,086 14
18. Pierre Gasly Toro Rosso-Renault 1:32,501 +3,335 18
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:32,897 +3,731 29
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:33,397 +4,231 28

fotó: Getty Images