Sokat érő Marton siker, űridős Kárai futamgyőzelem – Mr. Perfekt először hibázott

Borult, esős arcát mutatta főleg a második versenynapon a buxtehudei Estering körpálya a ralikrossz vb kereteiben zajló Európa-bajnokság idei negyedik fordulójában. Nekünk, magyaroknak mégis kedves emlék marad első sorban a pechesnek, de így is boldognak mondható Marton Gergely és a (most is) szeszélyesen szereplő, de a bajnokság maradék két versenyhétvégéje szempontjából még ugyancsak szép reményekkel nekivágó Kárai Tamás.

Kezdjük az Euro RX Super 1600 kategóriával, ahol két hazánkfia is rajthoz állt. Szíjj „Jolly” Zsolt (Skoda) csonka ötös csoportban márkatársaival csatázott és hármójukból egyet tudott megelőzni az első kvalifikációs futamban. Ugyancsak a Q1-ben Marton Gergő (Audi) kicsit beragadt a rajtnál, de pár pillanat múlva már a második helyen haladt a harmadik körben pedig az élre is állt és nyert. Az ERX Supercarban Mózer Attila (Peogeot 208) nehéz ötösbe került, többek között az eddig három versenyhétvégét megnyerő és a pontversenyt magasan vezető, ezért a Mr. Perfect becenevet kiérdemlő Robin Larsson (Audi) is ellenfele volt, nem csoda, hogy nem rúgott labdába közöttük. Ebben a kategóriában Kárai Tamás (Audi) a magyar ász, a Q1-ben megkapta a rohamosan előretörő Bryntessont (VW Polo) és (mint az később kiderült) az eddigi legjobb hétvégéjét teljesítő univerzális autósportrajongó és versenyző René Münnichet (Seat Ibiza).

(Szíjj Jolly Zsolt, fotó: Márton István) 

Utóbbiak a rajtnál harapófogóba zárták Tamást, de ő ügyesen kibújt bezártságából és harmadikként körözött, de egy szélesebb kanyarvétel a negyedik helyet jelentette a végén futamában. A Q2-ben Jolly és Gergő egy futamba került, utóbbit a hosszú oldalról lerajtolták, előbbit ketten közrefogták és szinte levetkőztették, karosszériáját mindkét oldalról megtépázták, de így sem volt utolsó, végül 2. és 4. hely lett a miénk. Egy kategóriával feljebb (ERX) Mózer egy szenior trióban sem szakadt el az utolsó helytől, Kárai viszont immár az esőmentes időjárásban fölényes rajt-cél győzelmet aratott kvartettjében és 11. helyen várta a második nap további két kvaliját és persze bizakodott a semi finalban valamint a döntőben is. Vasárnap eső, jégpálya síkosságú aszfalt és sáros grave várt az indulókra. Szíjj Jolly azonnal meg is szívta a Q3-at, nagyon beragadt futama rajtnál és utolsónak hagyta el a rajtkockát, de legalább célba ért negyedikként, nem úgy, mint egyik riválisa, aki felszaladt a domboldalra és visszaborult az aszfalt szélére. Marton Geri viszont akár az hófutamos Andros Kupára is jó eséllyel benevezhetne, a legapróbb hiba, megcsúszás nélkül vert mindenkit. Ettől valószínű Mózer Attilánk az ERX-ban nagyon belelkesedhetett, mert futamában pillanatok alatt úgy magára hagyta másik két riválisát (az egyik a mezőny egyedüli hölgyversenyzője Mandie August volt), mint Szent Pál az oláhokat. Ám túlpöröghetett, mert a murvára érve keresztbe állt és nekiverte a kocsi orrát a fémkorlátnak, majd némi tolatás után utolsóként ért célba, Mandie pedig megnyerte ezt a futamot.

Eddig azt hihettük, hogy Marton Gergő imént említett hibátlan és villámgyors diadalát ilyen pályaviszonyok között nem nagyon lehet űberelni, de ezt Kárai talán élete legnagyszerűbb vezetésével az eddigi magasan legjobb idejét autózta, pedig az összetettben előtte állók voltak az ellenfelei. Űridőt ment, így ellenfeleit 6, 11 és 13 másodperccel verte, és az embernek az volt az érzése, hogy ilyen formával akár a vb supercarokat is legyőzhette volna. Nem csoda, hogy a maximális 50 köztes pontot kapta a Q3-ban és nyerte is azt, ezzel kvali futamok ideiglenes listáján feljött az 5. helyre. A Q4, a két elődöntő és a finálé még hátra volt, nézzük mi történt ott magyar szempontból. Szíjj Jolly gyengén rajtolt triójában, de két kanyar után élre állt, majd visszaesett másodiknak a joker köre után, sorsa a többi futam eredményétől függött. Marton legnagyobb és az összetett pontversenyben előtte állók között elaludt a rajtnál, de egy kanyar után már harmadiknak jött fel és ott is végzett, biztosan jutott a semifinalba, ahová végül Jolly is bekerült. ERX-ben Moser megint lehagyta az indulásnál szokásos csonka társaságát, de csak az első kanyarig tartotta a pozícióját, majd második helyen haladt sokig, ám jobb jokerkörével megnyerte első Eb-s kvali versenyét. Kárai most is illusztris társaságot kapott többek között Larssont és Bryntessont, de a Q3-as énjének másik ellenpólusát alakította egy őrületesen gyenge, bentragadós rajttal. Hamar felment harmadiknak, de a táv felénél mintha nem tudott volna dönteni a standard és a joker kör között és nekicsapta kocsiját a kettőt elválasztó korlátnak.

Szerencséjére tovább tudott menni, utolérte a többieket, majd valakit az utolsó pillanatban még meg is előzött, így hetedikként szerzett jogot az elődöntőre. A semi 1-ben elálló esőben, de nedves talajon Szíjj Jolly az eltolt rajtkockák harmadik sorából, és ott a hosszú oldalról startolhatott, így utolsó is maradt, de az első, enyhe kanyarban egy keresztbeállásos torlódásnál pillanatokig 3., majd 4. helyen találta magát, és onnan is lejjebb csúszot, az első négy nagyon elment tőle, csak az elején nagyot bakizó vetélytársát tartotta mama mögött. A semi 2-ben Marton az első sorból öt Skodát tartott féken és távolodott egyre jobban tőlük, így újabb rajt cél győzelmet aratott.

(Kárai Tamás, fotó: World RX)

Az ERX semi 1-ben Kárai negyedikként indult, az első kanyarba másodikként ért, de túl nagy ívre sodródott és visszaállt újra negyediknek. Münich vezetett Mr. Perfekt – azaz Larsson – előtt, Tomi a két Dubourg (Peugeot 208) testvér szendvicsében vergődött, egyszer meg is előzte az egyiket, de újra kövér ívre hajtott és máris kettejük közé esett vissza. Az élen helyreállt a rend Larsson vezetésével. Tomi a nagy lökdösődésben félig lebontotta az egyik Dubourg hátsó lökhárítóját, ugyanakkor ő is kapott a másik fivértől jó néhány koccot, de amikor kiment a jokerre, már csak utolsóként tudott visszajönni és nagy igyekezetében ő is lecsőrözte a falat melytől csak kétszeri tolatás után tudott elszakadni, így egy sokáig döntőesélyes pozícióból csak utolsó lett, a nagy álom nem jött össze.

A Másik ERX semiben Bryntesson nyert szűken Hedström és Tidemand előtt, így innen ők kerültek a fináléba. Innen már csak Marton Gergő döntős szerepléséért szoríthattunk, aki az első sor második rajtrácsáról vághatott neki, az első kanyarban egy pillanatra elsőként láthattuk, de aztán mégis maradt második. Mögötte kis farolgatás kuszálta össze a mezőnyt, például az összetett pontversenyben vezető Nurijev csak 4. volt. Gergő három körön át kocogtatott a vezető svájci Belevskiy hátsó lökhárítóját, de nem tudott előzési pozícióba kerülni, így kiment mögüle a jokerre, majd negyediknek jött vissza, de az előtte csetlő, botló, imént említett listavezetőt pillanatok alatt megelőzte és mivel az ideiglenes második is kiment a jokerre, újra a vezető helvétet üldözte. Egyre csökkent közöttük a távolság és az 1,6 tized mp-re csökkenő hátránya úgy nézett ki, hogy elég lesz a győzelemre, mert Belevskiynek még hátra volt a kerülőút, azaz a joker-kör.

Ám az villámgyors volt a lassítóban is és 34 század másodperccel a mi fiúnk előtt keresztezte a célvonalat. Geri ezzel Barcelona után másodszor léphetett a pódium második fokára és az összetett pontversenyben a 110 pontos Nurijev mögött 88 egységgel második, Egorov pedig 72-vel a harmadik. A Super 1600-ban még két versenyhétvége van hátra, úgy hogy a dobogós helyeken még bármi történhet. Bár Kárai Tominak – a néhány nagyon bíztató futam ellenére sem sikerült döntőbe jutnia, a teljesség kedvéért természetesen az ERX Supercarok szintén esőmentes fináléjáról is beszámolunk.

A három versenyből háromszor győztes Robin Larsson és a feltörekvő fiatal Bryntesson indult az első sorból, így mindenki nagy összecsapásra számított. Utóbbi kapta el jobban a rajtot és az első kanyarba már az élen autózott, őket a rajtkiugrásért két jokerre kötelezett Hedström követte, akinek így elvileg már csak az utolsó hely nézett ki.

(Thomas Bryntesson, fotó: World RX)

Bryntesson rajt cél győzelemmel tette teljessé hétvégi teljesítményét, Mr. Perfect sem panaszkodhat, a 3. Münichhel pedig madarat lehetett volna fogatni örömében. Tidemand a farmotoros VW Beetle-vel tett csodát, de ugyanezt elmondhatjuk Hedströmről is, aki büntetőjokerrel sem lett utolsó. A ponttáblázatot továbbra is Larsson vezeti 117 ponttal, Bryntessonnak 95, J. B. Dubourgnak 83 van.

Márton István

Főkép: Márton István