Tapasztalat, megfelelő felkészülés és maximális erőfeszítés a kulcsa az idei sikernek

Tanulságos és az interjú-alanyról hű képet adó interjú készült a napokban egy nagyszerű, de szerény és igazi sportemberrel, a hazánk egyik legnagyobb kedvencével, a Túrautó-világkupa tavalyi győztesével, Michelisz Norberttel a FIA WTCR sorozat hivatalos angol nyelvű honlapján, melyet most megosztunk Önökkel is.

Michelisz Norbert egyszer már megnyerte a WTCR – FIA World Touring Cup bajnokságot. Most amikor közeledik az idei versenyszezon WTCR verseny az ausztriai Salzburgringen, a 36 éves magyar hős „nulláról indul” Hyundai i30 autójával

– Mennyire biztos abban, hogy idén megnyer egy második WTCR címet is?

– „Sokkal magabiztosabb vagyok, sokkal nagyobb önbizamam van az előző évekhez képest. A legjobb dolog világbajnoknak lenni és hogy már tudod, hogy erre képes vagy. A múltban sokszor úgy éreztem, hogy ha minden összejön meg tudom csinálni, de az már  egy teljesen más szint, ha meg van a tapasztalatod, van miért küzdened és ha rendelkezel is azzal a tudással, amivel elérheted ezt. A címet megszerezve biztos vagyok benne, hogy jobb pilótává váltam. Ez új, széles választékot nyitott meg nekem abban a tekintetben, hogy mire tudok törekedni és hová érhetek.”                             

Nos, ha nem Ön nyer, akkor ki?

– „Ez egy nagyon nehéz kérdés. Sok minden változik, itt van például az új elektronikus vezérlő egység (ECU), új gumiabroncsok jönnek és új ismeretlen pályák, tehát nem tudjuk, és mely autók autók lesznek erősek, hogy alakul majd a sorrend. Azt várom, hogy a Hyundai pilóták  versenyképesek legyenek, ez számomra ez a legfontosabb dolog. És akkor még ott vannak az esélyesek, de a fent említett új elemek belépése miatt számítok meglepetésemberekre is”.         

– Mennyire lesz jó az idei versenyszezon?

– „Nagyon jó lesz. Megfelelő hálózatra és keményebb versenyekre számítok, mint az előző években. Nagyon sok versenygyőztes lesz, sok pilóta képes harcolni az elsőségért.”                                                                                       

– Nemrégiben lehetősége nyílt az ADAC TCR Germany versenyén indulni. Mennyiben segítette ez a tapasztalatszerzés?

– „Természetesen ez segít a verseny hétvégi hangulatát újra felidézni. Az autó vezetése a tesztelés során eltérő gondolkodásmódot kíván, mint a versenyzésénél. És olyan régen voltmár az, amikor Sepangban versenyezünk egymással. Bár Salzburgringre jobban felkészülhettem, mint a többiek, ezen a szinten minden versenyző tudja, hogyan kell felkészülni. Nem lesznek teljesen elveszett emberek, ebben biztos vagyok.”                                                                       

Visszapillantott e a sepangi diadalára, amikor Németországban vezetett?                                                           

– Áprilisig még gondoltam Malajziára, de most már úgy érzem, hogy nulláról indulok. Természetesen néha felidézem a malajziai győztes pillanatokat, de egyre kevesebbszer. Nem úgy érzem, hogy a védekező világbajnok leszek, hanem valaki, akinek továbbra is  bizonyítania kell valamit a világ számára. Minél közelebb vagy a szezon kezdetéhez, annál inkább ugyanúgy fogsz bámulni, mint két vagy három évvel ezelőtt. ”                                                            
„Ismerem az pályát, de hogy őszinte legyek, soha nem volt a kedvencem. Van néhány szép kanyar, ahol mindig ugyanúgy küzdöttem, mint a társaim. Most kíváncsi vagyok, így már elkezdtem a korábbi években összegyűjtött adatok előkészítését, annak ellenére, hogy az autók manapság eltérőek. De jó alap a kezdéshez, és a verseny előtti csütörtökön lesz a tesztnap is ”

– Mi a Salzburgring kihívása?

– „Ha ránézel,akkor nem tűnik túl nehéznek, de amikor közeledsz a nagyon gyors jobb  kanyarhoz  a pálya hátsó végén, akkor megérted, milyen kihívás a Salzburgringen vezetni. Ezen kívül számomra az utolsó szektor nagyon technikai és nagyon sok előkészítést igényel.”                                                                                                                                             

– Mennyire volt hasznos a Salzburgring Esports WTCR  versenyfutam a felkészülés szempontjából?

– „Segít, mert a RaceRoom-on meglehetősen szépen és hűen történt minden. Ha megérted, hogyan kell helyesen megcsinálni utolsó kanyart, az segít megérteni, hogyan lehet összeállítani a gyors köridőt.”                                                 

– Összpontosítva az új, a 2020-ra vonatkozó Goodyear gumiabroncsokra, mi a legfontosabb különbség?

– „Most nem akarok túl sok titkot elárulni, de biztos, hogy ez megváltoztathatja a sorrendet, mivel kicsit módosítani kell a vezetési stíluson. Biztos vagyok benne, hogy néhány olyan versenyző, aki a múltban küszködött, meg fogja találni a Goodyear gumiabroncsát, és megtalálja a helyes utat. Biztos lesznek olyanok, akik bíztak a Yokohama gumiabroncsban, és meg kell találniuk a titkot, és hogy ott legyenek a „szeren” ebben a szezonban is. A különbség meglehetősen nagy lesz az előző évekhez képest, és számomra a gumiabroncs az egyik kulcsfontosságú dolog, amelyet meg kell értenie a jó szintű teljesítményhez.”                                                                                                                                                                       

– Ön kedveli a változásokat?                                                                                                                                       

– “Igen, versenyzőként mindig törekszem a kisebb és nagyobb kihívásokra. Emlékszem arra, hogy tavaly, amikor a Nordschleife-speciális gumiabroncsot a teljes szezonban használtuk, eleinte egy kicsit küzdöttem.Marrákesben pedig nem igazán értettem, hogyan kell bánni az első tengellyel. De idővel és sok munkával megértettem, hogyan kell megközelíteni a gumiabroncsot a selejtezés során és a versenyeken is. Számomra ez volt az egyik legfontosabb szempont a tavalyi cím megszerzésében.”                                                                                                                                                                       

– Az új Goodyear gumiabroncs mellett három új versenyhelyszínt is megismerhet. Milyen ismeretekkel rendelkezik az Adria, az Aragón és Salzburgring pályákról?

– „Természetesen ismerem a Salzburgringet, de soha nem versenyeztem ott, tehát kíváncsi vagyok, hogy fognak ott menni a dolgok. Adria és Aragón szemszögéből nézve ezek kihívásokkal teli pályák, de megtudtam azt is, hogy kissé megváltoztatják Adria elrendezését, így kíváncsiak leszek hogy mi fog történni. Nehéz megítélni, hogy mi lesz ezeken a pályákon és mit várhatunk el. Csak annyit tehetek, hogy előkészítsem a lehető legjobb módot, és ez azt jelenti, hogy megnézem a fedélzeti videókat és az összes nagyon apró dolgot, amire fel kell készülnöm.”                                             

– Mi a véleménye az új, kompakt naptárról, melyben két hónapon belül hat versenyhétvége lesz?                     

– „Számomra ez jó, mert élvezem a vezetést, és ezért szeretem a háromverseny-formátumot, amelyet 2018 óta alkalmazunk. A tavalyi évhez képest még kevesebbet lehet majd hibázni, mert a szezon rövidebb és szűkebb, tehát ha valamivel rosszabb hétvégét tapasztalsz, akkor is 100 százalékban azon kell lenned, hogy sok pontot szerezz.    A tapasztalat, a megfelelő felkészülés és a maximális erőfeszítés lesz a kulcsa a sikernek ebben a szezonban.”

Márton István

képek és forrás: FIAWTCR Media