Tour de Hongrie: Sokat mondó számok

Adatkavalkád, avagy a 41. Tour de Hongrie és a viadal története a számok nyelvén. 

1 szakaszt nyert ebben az évben hazai versenyző: ez a siker Valter Attila számára összetett győzelmet és összesen 139 világranglistapontot ért – számoltak be a szervezők.

1,5 méter a biztonságos előzési oldaltávolság autós és kerékpáros között – 2020-ban is a közlekedésbiztonság fontosságára igyekeztek felhívni a figyelmet a szervezők, országszerte figyelemfelhívó táblák kerülnek ki ezzel a felirattal.

3 szakaszt nyert egymás után az olasz Jakub Mareczko ilyesmire a Magyar Körverseny történetében 1953-ban volt példa legutóbb, akkor a magyar Bartusek Béla tudott három egymást követő etapsikert begyűjteni.

4 megkülönböztető mez talált gazdára az idei Tour de Hongrie során, az összetett legjobbjának járó sárgát, a legjobb hegyi menőt illető pirosat és a legjobb hazai kerékpárosra kerülő fehéret Valter Attila nyerte el, a gyorsasági pontverseny legjobbja, s így a zöld mezes az olasz Jakub Mareczko lett.

5 World Team indult az idei Tour de Hongrie-n (az amerikai Trek-Segafredo, a holland Jumbo-Visma, az ausztrál Mitchelton-Scott, a lengyel CCC Team és az izraeli Israel Start-Up Nation), a verseny történetében először álltak rajthoz ilyen magasan jegyzett csapatok.

6 megyét (Komárom-Esztergom, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves), illetve húsz várost (köztük négy megyeszékhelyt, Debrecent, Nyíregyházát, Miskolcot és Egert), összesen ötvenöt települést érintett az idei Magyar Körverseny.

8 Pro Team (az olasz Androni Giocattoli-Sidermec, az olasz Vini Zabu-KTM, az amerikai Team Novo Nordisk, a belga Alpecin-Fenix, a belga Bingoal-Wallonie Bruxelles, a belga Sport Vlaanderen-Baloise, a norvég Uno-X Pro Cycling Team és a spanyol Caja Rural-Seguros-RGA) volt ott az esztergomi rajtnál, erre sem volt korábban példa.

10 szakasz volt a legtöbb egy versenyen a Tour de Hongrie történetében, 1994-ben. A „legrövidebb” Tourokon, az első két kiírásnál (1925-ben és 1926-ban), illetve a II. Világháború idején (1942-ben és 1943-ban) három etapot teljesítettek a résztvevők.

12 másodperc volt a különbség az összetett győztes Valter Attila és a második helyezett amerikai Quinn Simmons között. Nem ez a legkisebb különbség a Tour de Hongrie történetében, az 1937-es kiíráson az osztrák Strakati 1035 kilométernyi tekerés után egyetlen másodperccel előzte meg a lengyel Wasiliewskit.

14-es rajtszámot viselt az összetett győztes Valter Attila, a CCC Team profija.

15 esztendő után avattak újra magyar összetett győztest nemzeti körversenyünkön: 2005-ben Lengyel Tamás, 2020-ban pedig Valter Attila diadalmaskodott.

16 magyar bringás indult az idei Tour de Hongrie-n, köztük a World Teamben szereplő Valter Attila (CCC Team) és Peák Barnabás (Mitchelton-Scott), a Pro Team színeiben induló Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) és Kusztor Péter (Novo Nordisk) is.

18 rendőr (többségük motoros) kísérte végig a versenyt, de az útvonal mellett összesen 1155 rendőr vigyázta a nemzetközi esemény balesetmentes megrendezését. Az útvonal biztosítását 1197 polgárőr is segítette, nem beszélve az Útvonal-Biztosítás – a Közlekedés Biztonságáért Egyesület huszonhárom motorosáról, amelyek ugyancsak végigkísérték a karavánt.

19 alkalommal nyert hazai kerékpáros a Magyar Körverseny összetettjében, négyszer osztrák, háromszor szlovák, kétszer német, olasz, illetve ukrán kerekes vitte haza a fődíjat, egy-egy alkalommal győzött Oroszország, Ukrajna, Svájc, Franciaország, Hollandia, Jugoszlávia, Luxemburg, Észtország, Kolumbia vagy Lettország versenyzője.

32 ország versenyzői vettek részt az idei viadalon, a hazai bringások után a legtöbben Olaszországból (14) és Belgiumból (13) érkeztek.

41. kiírásán van túl a Tour de Hongrie

44 éves volt a legidősebb induló ebben az évben, a csíkszeredai Team Novák vezetője, paralimpiai, világ- és Európa-bajnok klasszis – s nem mellesleg a Román Kerékpáros Szövetség regnáló elnöke is –, Novák Károly Eduárd
július végén ünnepelte a negyvennegyedik születésnapját. A legfiatalabb az amerikaiak junior-világbajnoka, Quinn Simmons volt, aki máris egy összetett ezüstéremmel írta be a nevét a körverseny történetébe.

55 szálláshelyen aludtak a versenyzők és a szervezők a Magyar Körverseny hetében, összesen 2985 vendégéjszakát foglalt le a verseny augusztus 26. és szeptember 4. között.

63 PCR-tesztet végeztek a verseny során, valamennyi negatív eredményt hozott (érkezéskor már minden résztvevőnek rendelkeznie kellett két negatív teszteredménnyel – ez összesen több mint 400, a Tour de Hongrie-hoz kapcsolódó tesztet jelent).

94 gépjárművel érkeztek a csapatok Magyarországra: ötvenegy személyautó, huszonhárom kisbusz mellett tíz nagybuszt és tíz kamiont is bevetettek a logisztikai feladatok megoldására.

95 esztendős születésnapját ünnepelte a Tour de Hongrie, 1925. június 27-én, hajnali négy órakor indult útjára először a Magyar Körverseny mezőnye.

100-nál több országban került adásba ebben az évben a Tour de Hongrie. Itthon az M4Sport élőben közvetítette a versenyt (az ismétlésekkel együtt csaknem harminc órában), az Eurosporton Európában és Ázsiában több mint húsz órányi adásidőt kaptak a viadalról sugárzott összefoglalók, több alkalommal is közvetlenül a világ egyik legnagyobb sporteseménye, a Tour de France közvetítése után. Összesen több mint hetven fő (televíziós munkatárs, riporter, operatőr, fotós, újságíró) dolgozott az egyes helyszíneken az elektronikus és írott médiamegjelenéseken.

119 kerékpáros állt rajthoz Esztergomban, a résztvevő húsz csapat közül egyedül a román Giotti Victoria-Savini Due indított hat helyett öt versenyzőt. Az indulók közül pontosan 100-an teljesítették a teljes távot.

132 segítő – csapatvezető, edző, masszőr, szerelő – kísérte el a húsz csapatot.

188 kilométeres volt az idei leghosszabb szakasz, a királyetap, Miskolc és Gyöngyös-Kékestető között. A Tour de Hongrie történetének leghosszabb szakasza 280 kilométeres volt, 1942-ben Budapestről Nagyváradra tekert el a mezőny.

200-nál is több jármű volt használatban az öt nap során a csapatok gépjárműparkja, a szervezők és a televíziós stábok valamennyi járművével, a biztosító motorosokkal, a mentőautókkal, a közvetítések során közreműködő repülőgéppel és helikopterrel együtt.

380 kilogramm jeget biztosítottak naponta a szervezők a csapatok számára. Minden nap elfogyott 110 darab baguette, és naponta 300 kilogramm tészta is.

584 főből állt az idei versenykaraván: a csapatoktól kezdve a bírókon, rajt- és célépítő munkásokon, kísérőkön, biztonsági személyzeten át egészen az orvosokig vagy a médiamunkásokig, így vagy úgy végigjárták a nemzetközi viadal útvonalát.

984 méterrel a tengerszint felett dőlt el az idei viadal: Valter Attila a Kékestetőn kijelölt célba elsőként érkezett, s ezzel elhódította a sárga mezt.

1393 kilométeres volt a leghosszabb Magyar Körverseny, 1962-ben kilenc szakasz alatt tekertek ennyit a versenyzők.

1600 darab szájmaszk fogyott el a verseny során.

1919 óta osztanak megkülönböztető mezt a legjobbaknak, az elsőt „természetesen” Franciaországban, a Tour de France-on adták ki, a főszponzor L’Auto Magazin sárga színében. Ezt a hagyományt követi évek óta a magyar viadal is.

2208 méternyi kordont helyeztek ki a szervezők a rajt- és célterületeken, a zárásokhoz még húsz kilométernyi kordonszalagot is felhasználtak.

7453 méternyi szintemelkedést kellett leküzdenie ebben az évben a mezőnynek.

35621 kilométert tettek meg az 1927-es kezdetek óta a Tour de Hongrie résztvevői, az „átlagos” Magyar Körverseny 868 kilométer hosszú és hat napos (az idei öt nap alatt 826 kilométeres volt).

40478 euró (több mint 13 millió forint) volt az idei Tour de Hongrie összdíjazása. Minden szakaszgyőztes 2142 eurót zsebelhetett be, az összetett győzelem 5355 eurót (nagyjából 1,8 millió forintot) ért.

fotó: Vank Zoltán / tdh.hu