A szabadkártyás megmutatta ki az úr a háznál

A ralikrossz őshazájában Svédországban rendezték meg WRX idei világbajnokságának hatodik fordulóját. Höljesben a számos szabadkártyással megerősített Supercar királykategóriában az eddigi legnagyobb vb mezőny jött össze.

Mielőtt valaki azt hinné, hogy ez a minőség felhígulását jelentett volna, az most szájtátva olvashatja, hogy a vb eddig legizgalmasabb és látványosabb versenyén egy még ismeretlen svéd, Sebastian Ericsson győzött, de több első vébés is várokozáson felül szerepelt. És ha már a pozitív meglepetésekkel kezdtünk, akkor említsük meg a csalódást okozókat is. A világbajnoki címre esélyes Bakkerud utolsó lett a két elődöntő futam egyikében, és nem finálézhatott, de például olyan ászok, mint az Európa-bajnok Timerzyanov, a kétszeres DTM győztes, de már 3 éve ralikrosszozó Scheider, a legendás Doran, honfitársa Bennet, a két francia Raymond és Chicherit sem került a semi finalba. No és ide kell vennünk Szabó Krisztiánt is, aki nagy előzetes fogadkozása ellenére sem jutott a legjobb 12 (azaz az elődöntősök) közé és eddigi leggyengébb világbajnoksági szereplését nyújtotta.

Nem úgy a kontinesbajnokságért küzdő Euro Supercar (ERX) kategória két másik magyarja, a veterán Mózer Attila, aki javuló formával már a középmezőnybe verekedte magát, Kárai Tamás pedig négy kvalifikációs fordulót végigküzdve, egy futamot majdnem, egy másikat pedig már valóságosan megnyerve döntőzhetett, ahol majdnem megcsípte a harmadik helyet. Ha így halad előre és egyre kevesebb hibát vét valamint egyre rutinosabb lesz, a kötelező interjúk miatt érdemes lesz beiratkoznia egy szuperintenzív angol nyelvtanfolyamra, mert nem minden pályariporter lesz olyan belátó, mint a höljesi, aki (tudván Tomi nagyon zsenge angoltudásáról) egy pár szavas, de magyar nyelvű „nyilatkozatot” ajánlott fel neki – „Nagyon örülök, örülök, hogy ilyen autóban ülhetek” – így Kárai, és a szpíker magyarul köszönte meg a „villáminterjút”. Tamás 37 pontot gyűjtött eddig összetettben, ezzel jelenleg 8. A nagy (ön)elvárás ellenére Szabó Krisztián egyre gyengébben teljesít, egyre többet hibázik, egy két kivétellel már az első kanyarban több helyet visszaesik, igaz, ilyen rámenős mezőny még nem volt eddig, első sorban a szabadkártyásoknak és a nem élbolyhoz tartozóknak a bizonyítási vágya miatt. Egy sokkal agresszívabb stílus honosodik meg, kemény és kíméletlen, de szabályosnak mondható lökdösődések közepette, melyeknek élharcosa a WRX-ben újonc, de a ralikrossz más, főleg Észak-Amerikában ismert versenyrendszerében, a Global Rallycrossban és annak utódjában a Titan RX-ben rég óta edződő Seb Eriksson, a névrokon és nem állandó résztvevő Kevin Eriksson, vagy a valóban újonc Jere Kalliokoski és Kevin Abbring.

Hosszabb kihagyás után visszatért a még rendkívül fiatal Nitiss, és annak ellenére, hogy a Q1-ben úgy lökték ki, hogy autója vagy négyszer átfordult a tetején, hamar rendbekapták a Hyundait, és az ő harci kedvét sem vette el a versenybaleset, a döntőig menetelt és harmadik lett. Rajta kívül is akadtak még szépen piruettek, megforgások, az egyik legfurcsább az volt, amikor Doran a célvonal után egyenesen nekiszaladt a másfél méter magas homokfalnak. Sajnos Szabó Krisztián – aki korábban panaszkodott arra, hogy feltartották, és azért nem jutott az elődöntőbe – sem volt kivétel, pedig most mindkétszer még a közelébe sem volt senki. Először besokallt és megpördült, másodszor ugyancsak túl nagy volt a lendület a jokerkör kijáratánál, a kocsi hátulja belecsapódott a védőkorlátba, mely megdobta, így ő keresztbe fordulva fölszaladt a közeli dombra, és kis kerülővel, de nagy hátránnyal folytatta a futamot. Ha ilyen izgalmasak voltak az előcsatározások, vajon milyen lesz a döntő?

Nos az eltolt rajthelyek miatt nem volt lökdösődés az első kanyarban,az RX újonc Seb Eriksson belső oldalon simán elment és bár Kevin Hansen az utolsó körben fél méterre is megközelítette őt, sőt az utolsó kanyarban már betette autója „csőrét” az előzendő kocsi háta mellé, de Szabó Krisztiáni szóhasználattal élve a svéd „feltartotta” a tolakodót, nem hagyta megelőzni magát és történelmi győzelmet aratott.

A harmadikat már említettem, 4. Abring, 5. Grönholm, 6. a problémákkal küszködő idősebb Hansen fiú Timmy lett.

Az összetett pontverseny első két helyét a Hansen fiúk vezetik Kevin (131) és Timmy (125) leosztásban, 3. Bakkerud (96), 4. Baumanis (89), 6. Timerzyanov 78, Szabó Krisztián 10. és 55 pontja van.

Kép és szöveg: Márton István