Az idei ralikrossz világbajnokság legizgalmasabb hétvégéje Barcelonában

A katalán fővárosban a ralikrossz világbajnokság hetedik és nyolcadik fordulóját tartották meg elmúlt hétvégén ahol nem csak a Supercarok, hanem végre a Super 1600 kategóriában is versenghettek az indulók, és mindkettőben magyar versenyző is rajthoz állt.

Akik az egyikben Szabó Krisztiánra gondolnak, tévednek, mert őt Grönholmmal és Tímerzyanovval szemben csak néhány helyszínen indítja el a GRX Taneco csapata (hogy ennek így mi értelme van, arra csak az őt szerepeltető SET Taneco menedzsere tudja a választ…) Nos Kárai Tamás – aki eredetileg a Supercar Európa-bajnoki futamaira (ERX) nevezett most már harmadszor a legjobbak (Supercar WRX) között is indult és becsülettel helytáll, néha még kvalis csoportját is nyeri és az ERX-ben már döntőbe is bejutott. Másikuk a tavaly 1600-ban év végén összetett második helyen végzett Marton Gergely. De menjünk kronológiai sorrendben a három kvalis (Q) selejtőzőtől a döntöig. A Q1, race 1-ben a sorsolás szeszélye nyomán (később már az elért időeredmények alapján) nagyágyúk (Kristoffersson, Timmy Hansen, Marklund és Larsson) kerültek össze és már az első kanyarban olyan dulakodás alakult ki, hogy a kétszeres világbajnokot korlát(ra)mászásra szorították és ennek következtében 8-10 méter két keréken volt kénytelen száguldani, de még a második kanyarban is átrendezték a pályahatároló gumikötegeket, Larsson pedig később telibe talált egy másik gumifalat és nem tudta befejezni futamát. De a Q1, race 2 sem maradt el sokkal az előbbitől Bakerud, Kevin Hansen, Timer és Grönholm összeállításban, de ugyanúgy akadtak pikáns futamok a Q2-ben és Q3-ban. Kárai Tomi a Q1-ben 13., a Q2- 15., a Q3-ban 12. lett és nem jutott a két hatos elődöntő egyikébe sem, legjobb futamideje a két kvalit nyerő Kristofferssontól és Bakkerudtól 6-8 másodperccel maradtak el. A Semi 1-et Kristoffersson nyerte Ekström és Bakkerud, a másodikat Timmy Hansen öccse Kevin és Grönholm előtt, így utóbb felsoroltak finálézhattak.

A kétszeres világbajnok Kristoffersson indult a pol-ról, sérült és hiányos bal első sárvédővel biztosan vezetett de Timmy Joker köre gyorsabb volt az övétől és az utolsó körben mögé szorult. Szó szerint tolta és finoman, de lökdöste a 2019-es (épphogy) világbajnokot, de előzni már nem volt ideje. Timmy öccse és hátvédje Kevin lett a harmadik, és most ebben a szituációban nem tudott, de nem is volt szükség rá, hogy bátyja védőszentje legyen, mint eddig párszor már sikerrel tette ezt. Vasárnap ugyanitt a nyolcadik versenynapon folytatódott a tusakodás, Larsson nyerte a Q1. race 1-et, a race 2-ben pedig Kristofferssonnal is megtörtént mindenki rémálma: a két Hansennel és egy outsiderrel kellett indulnia. Timmyt már az első kanyarban letudta, de annak öccse Kevin előtte maradt, így megpróbálta kikerülni az ellene irányuló lassító hadműveletet, azonnal kiment a Jokerre. Ám következő körben Kevin is jokerezett és visszajött Kris elé, így továbbra fedezve bátyját, aki az üres pályán az addigi leggyorsabb kört tette meg, és a Jokerről is az élre tudott állni. A befutó is ez lett, a kétszeres világbajnok nem bírt az eredményesen taktikázó Hansen klánnal.

A négy előfutam után a Q1-et Ekström nyerte Larsson a két Hansen előtt, az imént említettek következtében Kristoffersson csak 5. lett. (A Hansen falanx kvalifikációs (azaz amikor az összes autó egymás mellől indul) feltörésére egyébként pont Eki mutatta meg a példát, amikor egy ilyen rajtnál minden erővel megakadályozta, hogy egymás mögött hajthassanak a fivérek, de az igazi megoldás sokak szerint az lenne, hogy a kvalikban és a semi finalokban sem indulhassanak azonos futamokban a Hansenek.)

A Q2-ben is Ekström volt a leggyorsabb Kevin és Bakkerud előtt, utóbbi nyerte a Q3-at. Kárai 12., 10 . és 11. lett így bejutott a semi 1-be. A két elődöntő hatalmas küzdelmeket hozott, Kristoffersson a második sorból indulva diadalmaskodott a sajátjában Eki és Larsson előtt, míg a másikból a Renault-val is egyre jobban szereplő Bakkerud végzett, akit Timmy és Marklund követett, és mint a leosztásból látszik a Hansen fiúk nem segíthették egymást. Kárai saját autójával mindent megtett és bár utolsó lett futamában, sokáig jól tartotta magát, nagy harcban Kevinnel és Scheiderrel.

A fináléban az egész hétvégén magához mérve gyengébben teljesítő Kristoffersson és Bakkerud indult és már az első kanyar előtt oldalról egymáshoz csapódtak majd néhány méterrel később utóbbi a falba préselődött és onnan visszapattanva Larsson telibe találta, így 50 méter versenyzés után mindketten kiestek. Ebből Timmy Hansen profitált a legtöbbet, mert Kris hiányos elejű autója mögött hajthatott, ám egyre inkább hátrányba került, de Ekit és a jokerező Marklundot még tartotta. Kristoffersson is kiment a Jokerre, és amikor visszajött elkezdte szorongatni Ekströmöt, akinek még hátra volt a hosszabb köre. Az előzőleg saját győzelmét hangoztató Eki nem bírta a nyomást elviselni és az egyik kanyarban hamarosan kicsúszott, nem is fejezte be a versenyt. Kris olyan őrült tempót diktált, hogy pillanatokon belül nagyon közel került a még nem jokerező Hansenhez is, és amikor az megtette a hosszabb utat már messze 2 és fél másodperces előnnyel járt előtte, így alaposan visszavágott előző napi pár tizedes vereségéért.

Természetesen az összetett pontversenyt is vezeti Ekström és Timmy Hansen előtt. A Super 1600-ban Marton Gergő (Audi) második lett és összetettben is ugyanígy áll Belevskij mögött 8 ponttal lemaradva, de a harmadik Egorovot 12-vel előzi meg. A bajnokságból még 4 forduló van hátra a Supercaroknak, de mint az alábbi táblázat mutatja, a dobogós helyekre maximum heten pályázhatnak matematikailag, de a valóságban ennek a fele sem.

A Supercarok legjobbjai

1. Johan KRISTOFFERSSON 219
2. Mattias EKSTRÖM 192
3. Timmy HANSEN 163
4. Niclas GRÖNHOLM 147
5. Kevin HANSEN 135
6. Robin LARSSON 122
7. Andreas BAKKERUD 121
8. Timo SCHEIDER   92
9. Anton MARKLUND81   90
10. Timur TIMERZYANOV   81

Márton István

Fotók: FIA WRC Media Office