Az új olimpiai számban győzött a Nádas Bence, Kopasz Bálint páros!

Szédületes hajrával világbajnok a Nádas Bence, Kopasz Bálint! A páros a férfi kajak szakág új olimpiai számában, K-2 500 méteren ért fel a csúcsra, az év legfontosabb versenyén. A zárónapon további egy ezüst- és négy bronzéremet szereztek a mieink, és még hátra vannak az ötezerméteres döntők.

„Az utolsó százon már láttam…” – egy kiragadott részlet az immár háromszoros világbajnok Kopasz Bálint nyilatkozatából, amely talán mindent elmond a Nádas Bencével aratott fantasztikus győzelméről K-2 500 méteren – számolt be szombat este a magyar szövetség.

A páros már az első rajtot is jól kapta el, de azt még visszalőtték, viszont a második indulás is remekül sikerült. Az első kétszázötven méter után a portugálok vezettek, őket követte szorosan az ausztrál, a magyar és a litván hajó. Egyre jobban jöttek fel a mieink, majd jött az utolsó száz méter, és tényleg nem túlzás azt állítani, hogy állva hagyták a komplett mezőnyt. A végén nagyjából fél hajónyi előnnyel, már a biztos siker tudatában haladtak át a célvonalon.

Ez jelenti most a legtöbbet ezen a hétvégén.

– kezdte a közmédiának adott nyilatkozatát Kopasz Bálint. –

Ez most a legértékesebb férfi szám, kétszázról és ezerről is sokan átjöttek ide, csupa nagy nevek. Elképesztő érzés, hogy meg tudtuk nyerni, ilyen könnyedséggel a végén. Az utolsó százon én már láttam, igaz, hogy a Bencének a hátát néztem, illetve azt, hogy precízen letudjam követni, hiszen az már félsiker. Érzékeltem, hogy elől, vagyunk, és az utolsó százon tényleg mesebeli volt, az a könnyedség, amivel indulni tudtunk és az a legnehezebb ezen a távon, mert már mindenkinek elsavasodik a keze. Napokig beszéltünk Bencével a taktikáról, ma délelőtt állt össze tökéletesen. Van jövője ennek a párosnak, örülök, hogy bevezették. A főszámom továbbra is az ezer egyes, de belefér a felkészülésbe az ötszáz páros is.

– mondta az olimpiai bajnok, aki Halifaxben a második, összeségében pedig a harmadik világbajnoki címét ünnepelhette.

Nádas Bence szerint is a siker kulcsa a taktikában rejlett.

Bálintnak volt egy jó meglátása, hogy szépen lassan húzzuk fel az indítást. Olyan szépen együtt maradtunk, hogy még az utolsó százon is, mintha még jobban összeállt volna. Belülről sem hittem el, hogy még tudunk gyorsulni. Az utolsó ötvenen már vicsorogva, boldogan kajakoztam.

– mondta a szegediek versenyzője, aki 2014 után hallgathatta meg ismét a magyar himnuszt a világbajnoki dobogó tetején.

Ez a győzelem, most mindent jelent nekem, hiszen 18 évesen kis ifjoncként nyertem felnőtt vb-t nem olimpiai számban, de túl hamar megízleltem milyen, és nagyon hiányzott utána. Voltak érmek sokszor világversenyeken, de világbajnokságot nyerni más, ráadásul olimpiai számban is, ez még inkább felszorozza az értékétAmikor itt az edzőket öleltük meg egy pillanatra tényleg elsírtam magam. Ezen az úton kell menni tovább, mert ez vezet olyan eredményhez, amivel ezt az élményt át tudjuk élni.

– tette hozzá.

A nap többi részében is bőven volt magyar érdekeltség, sőt Lucz Anna megszerezte második medáliáját is Kanadában. A kétszáz párosban Kiss Blankával szerzett aranyérme után, egyesben is dobogóra állhatott a legrövidebb távon, miután Lisa Carrington és Anja Ostermann mögött a harmadik helyen végezett.

Balla Virág második világbajnoki negyedik helyét szerezte női C-1 500 méteren. Az olimpiai ötödik kenus végig a középmezőnyben haladt, és bár a táv második felében szépen jött fel, végül ukrán, kanadai és chilei ellenfele mögött ezúttal is épphogy lecsúszott a dobogóról.

Az első háromszáz méteren nem éreztem, hogy összeállt volna az evezésem. Az utolsó kétszáz jó volt, szerintem akkor jöttem fel megint. Nem éreztem, mi az a tempó, amit elbírnék, és nagyon meglógott a kanadai, meg az ukrán lány. Nem tudtam, hogy ki van még a fölső pályákon, aki még esetleg közelebb van hozzájuk. Nem is néztem ki, csak úgy voltam vele, hogy nyomom, ami bennem van.

– mondta Balla Virág.

A korábbi olimpiai számban, férfi K-2 1000 méteren szerezte meg vasárnapi harmadik bronzérmét a magyar csapat. A Noé Bálint, Kulifai Tamás alkotta egység megfontoltan kezdett, és egy jó utazóval egészen a hajráig a negyedik-ötödik helyen evezett. Az utolsó kétszáz méteren nagy hajrába kezdtek, ami elég volt ahhoz, hogy megcsípjék a dobogó legalsó fokát.

Igazából nem a végére tartogattuk, de a végén megint vitt a szív meg minden. Próbáltunk egy erősebb utazót menni, és amennyire lehet fenntartani ebben az erős szélben, szerintem egy jó pálya volt.

– mondta Noé Bálint.

Úgy érzem, hogy egy picit lehetett volna jobb is részemről. Nagyon erős szembeszél volt, ilyennel még nem találkoztunk. Viszont a végén nekem elég sok erőm maradt, és az utolsó százon tudtam nyomni. Elégedettek vagyunk a bronzzal, de akár másodikak is lehettünk volna. Ez most egy megnyert bronzérem, de az Eb-n majd javítunk.

– tette hozzá Kulifai Tamás.

A magyar válogatott első ezüstérmét ezen a világbajnokságon, a mindössze 20 éves Rendessy Eszter szerezte. Az UTE tehetsége szombaton hetedik lett K-1 500 méteren, vasárnap ezren viszont egy gyengébb rajt után, nagyszerű, érett versenyzéssel lett második az ausztrál Alyssa Bull mellett.

Rettenetesen hosszú ezer méter volt, és a körülmények is elég extrémek voltak. Az első ötszáz méteren nagyon fújt a szél, sőt a rajtnál a víz az arcomig csapódott, amitől megijedtem, de szerencsére túlléptem rajta. Elégedetten megyek haza.

– nyilatkozta a Rendessy a célba érkezést követően.

Tokió után a férfi C-2 1000 méter is kikerült az olimpiai programból, ennek ellenére a világbajnokságnak továbbra is része ez a versenyszám. Magyar részről a Kiss Balázs, Hodován Dávid-duó szerepelt a döntőben, amelyben hetedikként zártak.

Személy szerint nagyon elfáradtam. Fizikálisan elfáradta, de a tüdőmben úgy érzem maradt még. Szerintem egyre jobbak vagyunk, van még több ebben a párosban

. – összegzett Hodován Dávid.

A kenu négyesek ötszáz méteres döntőjében egy fiatal egység, Zombori Dominik, Koczkás Dávid, Slihoczki Ádám, Kollár Kristóf indult. A srácok próbáltak lépést tartani az élen haladó spanyol, lengyel, ukrán hármassal, végül mögöttük negyedikként zártak.

Nem egy hálás feladat vasárnap versenyezni úgy, hogy itt vagyunk egy hete. Próbáltunk edzeni, mozgásban maradni, ahhoz képest szerintem egy közepesen jó pályát tudtunk menni.

– értékelt Zombori Dominik.

A női négyes viszont dobogón zárt, a Nagy Bianka, Balla Virág, Takács Kincső, Nagy Bianka-egység a kanadai és a lengyel hajó mögött harmadikként zárt.

A mix párosok 500 méteres versenyében a Fejes Dániel, Gönczöl Laura kenus duó és a Kurucz Levente, Gazsó Alida Dóra kajakkettes is a hatodik helyen zárt.

A B döntőkben érdekelt magyarok közül Adolf Balázs harmadik lett C-1 1000 méteren, így összesítésben a 12. helyen zárta a vb-t, a Kiss Blanka, Lucz Anna 500-as kajakpáros pedig a 18. pozícióban végzett.

Megvédte világbajnoki címét Kőhalmi Emese ötezer méteren

Az ötezer méteres döntőkkel zárult az idei ICF felnőtt gyorsasági és parakenu világbajnokság Halifaxben. A leghosszabb táv versenyeibe szokatlan módon két futószakaszt is beépítettek a szervezők, de ez sem akadályozta meg a kajakos Kőhalmi Emesét vb-címének megnyerésében. Vele szemben Balla Virágnak, Adolf Balázsnak és Noé Bálintnak sem volt ezúttal szerencséje. Magyarország négy arany-, egy ezüst-, és hat bronzéremmel zárta a szezon legfontosabb versenyét.

Az idei világbajnokság ötezer méteres döntőinek különlegessége, hogy a hatkörös táv során két szárazföldi futószakaszt is teljesítenie kell a versenyzőknek. Hozzá kell tenni, hogy erről csak a vb előtti napokban kaptak hivatalos tájékoztatást az országok.

Kezdésként a kajakos Kőhalmi Emeséért lehetett szurkolni, a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Akadémia 20 éves versenyzője címvédőként szállt vízre a Banook-tavon. Ennek megfelelően hamar az élre állt a német Jule Hakével és a finn színekben versenyző Mihalik Sárával. A második futás után utóbbi leszakadt, Kőhalmi pedig a végén könnyedén hajrázta le német riválisát, így ismét a dobogó tetejére állhatott.

Kicsit megijedtem, amikor meghallottam, hogy futás is lesz, mert eddig csak párosban csináltam ilyet. Nem is úgy sikerültek, ahogy terveztem, az elsőnél visszaestem a harmadik helyre, mert kicsit bénáztam, de örülök, hogy a vízen gyors tudtam lenni, és ez volt a lényeg. Nagyon örülök, hogy sikerült megvédenem a címemet, úgy érzem, hogy a futások miatt az idei verseny nehezebb volt

– nyilatkozott a közmédiának Kőhalmi.

A kenus Adolf Balázs is címvédőként szállt vízre és sokáig ezúttal is az élbolyban haladt, de aztán megbillenve az egyik bóját belülről vette és kiesett a ritmusból. A szabálytalanságért végül nem zárták ki, de most meg kellett elégednie az ötödik hellyel. A döntő után úgy nyilatkozott: nem tudja, hogy miért nem tudott jobban teljesíteni, de azon lesz, hogy kiderítse az okát és a két hét múlva sorra kerülő müncheni Európa-bajnokságra, valamint a szeptember eleji, szegedi utánpótlás világbajnokságra megpróbálja kijavítani a hibákat.

A nők hasonló számában Balla Virág még szerencsétlenebbül járt, előbb a rajtnál kifordult a hajója, majd amikor éppen utolérte az élen haladókat, az egyik riválisa oldalról nekiütközött, ő pedig beborult a vízbe és kiesett.

A vb utolsó számában, férfi kajak egyes 5000 méteren a címvédő Noé Bálint rosszul jött ki a rajt utáni helyezkedésből, majd technikai problémák hátráltatták a kaotikus versenyben, és bár nem kellett feladnia, mint a favorit portugál Fernando Pimentának, ezúttal nem tudott éremért harcolni, s végül nyolcadik lett. A sportoló elmondta: a páros bronzérme után nem sikerült igazán regenerálódnia, emiatt sem sikerült ez a döntője, mint szerette volna.

Magyarország az épeknél négy arany-, egy ezüst- és hat bronzéremmel az éremtáblázat második helyén zárta a világbajnokságot. Para szakágban egy arany- és egy bronzérem a mieink mérlege.