Bottas átvette a vezetést Monzában

Helycsere csak csapaton belül volt: délutánra Valtteri Bottas vette át a kezdeményezést Lewis Hamiltontól Monzában. A Ferrari jelentősen faragott a hátrányából.

Az m4sport.hu péntek délutáni beszámolója szerint száraz pálya, szakadozó felhőzet – a délelőtti szeszélyes időjárás után délután biztatóbb körülmények között rajtolt el az Olasz Nagydíj második szabadedzése Monzában. Az újabb 90 perc legnagyobb kérdését az jelentette, mennyire festett valós képet a Mercedes és a Ferrari közötti erőviszonyokról Lewis Hamiltonék jelentős reggeli fölénye.

A két élcsapat teljesítményének összevetését ezúttal segítette, hogy azonos gumitípuson hajtottak pályára: a lágyon kezdtek. Az első tíz perc még szoros csatát hozott, Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen oda-vissza előzgették egymást az első helyen, Sebastian Vettel 0,1 másodperces lemaradással csatlakozott hozzájuk harmadiknak. Aztán némi fáziskéséssel megjelent Lewis Hamilton (épp amikor csapattársa befejezte első, 6 körös etapját). Első körével átvette a vezetést, a másodikkal betört 22 alá, és 1:21,956-os eredménnyel 0,437 másodperces előnnyel az élre állt.

Mögöttük az egyelőre meglepően közel lévő Red Bullok következtek. Max Verstappen csupán 0,2-re volt Vetteltől a 4. helyen, míg az első menetére 18 percet váró Daniel Ricciardót 21 század választotta el kollégájától. Ő azonban már a szuperlágy Pirelliket használta. Nem sokkal később egy kiállást követően Verstappen egy gyorskör erejéig szintén a piros oldalfalú gumin tért vissza, javított is idején, beékelődött Bottas és Räikkönen közé a 3. helyre.

Az első félóra végéhez közeledve Esteban Ocon, Felipe Massa, Sergio Pérez és Lance Stroll, azaz a négy Mercedes-motoros versenyző osztozott a top 10 maradék pozícióin.

A munkát Hamilton és Ricciardo mellett Fernando Alonso is egy kicsit később kezdte, ám velük ellentétben neki technikai magyarázata volt erre: szerelői a két edzés között motort cseréltek autójában, visszakapta a spái erőforrását. Első etapját Ricciardóhoz hasonlóan a szuperlágy gumin teljesítette, Stoffel Vandoorne mögé, a 15. helyre lépett elő rajtuk.

Némi pihenőt követően jöttek a Mercedes és a Ferrari szuperlágyas „időmérős” körei, melyek helycserét hoztak mindkét csapatnál. Vettel 1:21,5-re javított, Bottas azonnal túlszárnyalta egy tizeddel, és az élre állt. Hamilton hiába futott remek első és második szektort, a harmadikban időt vesztett, így 0,056 másodperccel elmaradt kollégájától. Räikkönen eközben a középső szektorban gyengélkedett, így 0,4-es hátránnyal csak negyedik volt.

Érdekesség, hogy míg Bottas és a két Ferrari nagyjából 1 másodpercet faragtak idejükön a puhább gumin, addig Hamilton csak fél másodpercet gyorsult lágygumis köréhez képest. A britnek többszöri próbálkozásra sem sikerült tökéletes kört teljesítenie, egy ízben a második sikánban látványosan meg is csúszott Mercedesével.

Az eltérő programot futó két Red Bull ekkor már nem csatlakozott a riválisokhoz, mindkét versenyzőjük korán áttért a hosszú etapokra. Motorcsere miatti büntetéseik miatt nekik inkább a versenyre is kell helyezniük a hangsúlyt.

A legjobbak mögött a legnagyobb változást az jelentette, hogy Stoffel Vandoorne felbukkant a 7. helyen. Ő és csapattársa már a szombati időmérőre próbáltak: „kötelékben” haladva gyakorolták a szélárnyékozást. Fernando Alonso már Spában közölte, büntetése miatt Olaszországban ő lesz a soros a másik segítésével. A spanyol ekkor még a 16. helyen tanyázott, miközben motorerő-vesztésre is panaszkodott. Későbbi menete során aztán felzárkózott kollégája mögé a 8. helyre. 21 század választotta el őket egymástól.

Mögöttük Esteban Oconnal és Felipe Massával két Mercedes-motoros versenyző következett. Kettejük csapattársa csak a 14-15. helyen állt.

Az edzés első része csak kisebb vezetői hibákat hozott. A két Williams egy ízben a kavicságyat rendezte át bal hátsó kerekével a második sikánban, és Lance Stroll egy megpördülést is bemutatott az Ascari közepén.

A gyakorlás második felében a versenyre készült már a mezőny. Legalábbis az a fele, amely még állva maradt. Nico Hülkenberg például hidraulikus problémával rekedt a garázsban. A 12. helyre volt elég a legjobb köre, mely 5 századdal jobb volt Jolyon Palmerénél.

A második leálló Carlos Sainz volt, aki egyik menete elején az első szektort füstölő motorral teljesítette. Miután a hétvégén megkapta 5. MGU-H-ját, a spanyol már így is 10 rajthelyes büntetése tudatában készül – kérdéses, lesz-e szükség nála újabb cserékre. Rossz hír Faenza számára, hogy az edzés vége előtt Danyiil Kvjatot is le kellett állítani a műszaki hiba veszélye miatt.

12 perccel a leintés előtt az egyik Haas is megadta magát. Kevin Magnussen éppen a második Lesmo-kanyarból gyorsított ki, amikor kocsija hátulja kitört. „Eltört a felfüggesztést” – jelentette, majd az Ascariban félre is kormányozta autóját. Az eset miatt ideiglenesen virtuális biztonsági autóval fogták vissza a mezőnyt.

A Mercedes és a Ferrari a versenyszimulációk során megosztották a munkát két versenyzőjük között. Szinte valamennyiüket hallhattuk panaszkodni valami miatt. Hamiltonnak az ülése melegedett, Vettel vibrációt érzett, Räikkönen az egyensúllyal volt elégedetlen. A finn problémái tűntek a legkomolyabbnak, egyszer csúnyán ki is csúszott a kavicságyba a Lesmónál, majd közölte mérnökével: „Sok problémám van.”

Az Olasz Nagydíj nyitónapjával az edzést már a leintés előtt befejező Mercedes lehetett a legelégedettebb: két kettős siker, egy Hamilton- és egy Bottas-elsőség volt a mérlegük, ráadásul úgy fest, tempóelőnyben is vannak legfőbb ellenfelükkel szemben. A Ferrari eközben annak örülhetett, hogy délután nem mutatkozott nagy differencia köztük és a németek között, és abban bízhatnak, hogy Spához hasonlóan sikerül többet fejlődniük szombatra.

A monzai második szabadedzés 22:10-kor felvételről megtekinthető lesz az M4 Sporton, szombaton 12:30-as kezdéssel a 3. szabadedzést sugározzuk felvételről.

Olasz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:

fotó: Getty Images

Vélemény, hozzászólás?