Elstartolt az e-sport fogadás a Szerencsejáték Zrt. kínálatában

A nemzeti lottótársaság új, innovatív termékkel, az e-sport fogadással bővíti sportfogadási piacait.

A Tippmix földi és a Tippmixpro online fogadási rendszerében a legnépszerűbb 11 hagyományos e-sportjáték 81 piaccal, illetve a szimulátor típusú bajnokságok esetében további három sportág számos piaccal vált fogadhatóvá. Így a hazai fogadók akár együtt is fogadhatnak e-sportra és hagyományos sportmérkőzésekre a Szerencsejáték Zrt. kínálatában. A koronavírusjárvány okozta kihívásokra a lottótársaság több új termék felgyorsított bevezetésével válaszol a következő időszakban, ezek közül az első a három hónap alatt elindított e-sport fogadás.

Az új termék indításának célja – összhangban a sportfogadás globális trendjeivel – a Szerencsejáték Zrt. termékportfóliójának bővítése, az új játékosigények kielégítése és a cég versenyképességének növelése a hazánknak engedéllyel nem rendelkező szerencsejáték-szervezőkkel szemben – hangzott el a sajtótájékoztatón. Az e-sportok ugyanolyan elemeket tartalmaznak, mint bármelyik hagyományos sport – értelmezhető benne pl. a játékrész eredmény, végeredmény, egyéni teljesítmény -, ezért teljes egészében érvényesek a klasszikus sportfogadás szabályai ezen a területen is.

A legnépszerűbb nemzetközi játéktípusok elérhetőek a nemzeti lottótársaság kínálatában. Ilyen például a többjátékos online csatateres játékok (MOBA) közül a League of Legends (LOL), a Dota 2, az Arena of Valor és a King of Glory (utóbbi kettő mobiljáték), a belső nézetű lövöldözős játékokból a Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), a Rainbow Six Siege, Call of Duty és az Overwatch, a valós idejű stratégiai játékokból pedig a Startcraft 2. Bevezetésre került az e-sport kártyajátékok közül a Hearthstone, amely szintén a kínálat részét képezi, valamint az egyik kategóriába sem sorolható Rocket League. Ezen kívül fogadható a szimulátor típusú e-sportok közül a FIFA20, az NBA2K és az NHL2K is. Az e-sport mérkőzések döntő többségéhez pedig live stream is biztosított a Tippmixpro oldalán.

Az e-sportok fogadási mechanizmusa megegyezik a jelenlegi Tippmix és Tippmixpro sportmérkőzésekével, így biztosított a közös fogadás is játékosaink számára. Ugyanolyan módon lehet fogadni egy szervezett bajnokságon belüli videojáték mérkőzésre, mint például egy Bajnokok Ligája futballmérkőzésre.

„Az e-sport fogadási kínálat bevezetése egy fontos mérföldkő a Szerencsejáték Zrt. hosszú távú üzleti stratégiájában. Folyamatosan vizsgáljuk a legújabb trendeknek megfelelő termékek fejlesztését fogadási kínálatunk szélesítésére a játékélmény növelése érdekében. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a nemzeti lottótársaság működésének alapját a felelős játékszervezés képezi, amely túlmutat a törvény által előírt kötelezettségen, cégünk működésének iránytűje. Az új termék bevezetésnél is nagy hangsúlyt fektettünk felelős játékszervezési eszközrendszerünkre, reklámetikai kódexünkre” emelte ki dr. Czepek Gábor, a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója.

Az e-sport fogadás ma már a globális fogadási piac egyik legnépszerűbb és legdinamikusabban bővülő szegmense. A Covid-19 járvány alatti időszakban az élő sportesemények kínálatának beszűkülésével egyidőben nemzetközi felmérések alapján többtízszeresére nőtt az e-sport fogadás forgalma az első 6 hétben a legnagyobb nemzetközi sportfogadási oldalakon. A vírusidőszak a hagyományos e-sportok népszerűségét kiteljesítette, és a szimulátor típusú játékok előre nem várt robbanásszerű térnyerése következett be. Az e-sport fogadás bevezetése a Szerencsejáték Zrt. kínálatába egy koronavírushoz hasonló, váratlan helyzetben azonnal legális, vonzó és modern alternatívát kínál a hazai fogadók számára.

Horváth Zoltán, a Szerencsejáték Zrt. sportfogadási vezetője elmondta, hogy az e-sport alatt a versenyszerű videojátékozást kell érteni. Annyira kinőtte magát ez az ágazat, hogy már vannak sztárjai, sőt profi csapatai is .

Globális e-sport és e-sport fogadási piaci változások és trendek

  • A világon összesen 2,7 milliárd ember érintett az e-sportokban, az aktív e-sport rajongók száma 222,9 millió fő.
  • A nemzetközi palettán a League of Legends (LOL) és a Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) a legnépszerűbb játék.
  • A nemzetközi e-sport világot 2019-ben növekedés jellemezte, tovább terjedt a franchise alapú e-sport bajnoki szisztéma, így a Call of Duty és az európai League of Legends bajnokság is ezen az elven működik.
  • A nézők számában is növekedés prognosztizáltak: 2018-ban világszinten 395 millióan követték nyomon az e-sport közvetítéseket, ez 2019-re ~430 millióra, 2020-ra pedig közel 600 millióra emelkedhet. A világ legnézettebb eseménye 2019-ben is a League of Legends világbajnokság döntője volt, amit a helyszínen több mint 20 000 fő, míg az online közvetítésen keresztül több tízmillióan követtek.
  • Hasonló növekedés ment végbe az e-sport fogadások piacán is: a koronavírus hatására a hagyományos sportfogadás lényegében leállt, helyét pedig – ha csak időszakosan is – az e-sport vette át, hiszen a sportvilág, úgy mint az NBA, az MLB, a Nascar vagy a Forma-1 is mind a gaming felé fordult. A Forma-1 idei első futamát virtuálisan rendezték meg, és az ESPN, a Fox, a NBC és a Kayo is élőben közvetítette, míg Finnországban először került TV-be az országban népszerű jégkorong szimulátor verziója, az NHL2K.
  • A videojátékok a digitális térben zajlanak, ahol az összes háttéradat tárolódik, így kézenfekvő volt, hogy a nagy közönségsporttá válással a szerencsejátékipar érdeklődését is felkeltik. Az adatokra algoritmusok épültek, ebből fogadásra alkalmas termék (odds, piactípusok, stb.) fejlődött ki, amely azonnali sikertörténet helyett a 2000-es évek végétől kezdve fokozatosan lett a fogadóirodák ajánlatának része. A Magyarországon engedéllyel nem rendelkező versenytársak csak néhány éve kínálják az e-sportokat (kivétel a Pinnacle, amely 2010 óta).
  • A nemzetközi ProdegeMR piackutató jelentése szerint az e-sport szerencsejátékokból származó bevételek a koronavírus-járvány közvetlen eredményeként 2020-ban megduplázódhatnak.
  • Az e-sport fogadási forgalom 85-90%-át teszi ki a Dota 2, a LOL és CS:GO játékok. Globálisan a legtöbb fogadást a League of Legends – LOL versenyekre teszik (38%), ezt követi a CS:GO (29%), a DOTA 2 (18%) és a Starcraft 2 (7%). Ezen játékok mindegyike elérhető a Szerencsejáték Zrt. kínálatában.

 

Hazai e-sport trendek

Magyarországon 3,6 millió azok száma, akik valamely videójátékot játszanak.

  • A hazai felnőtt lakosság körében 540.000 e-sport rajongó található. Leginkább a 18-25 év közöttiek játszanak (66%-uk), de az ennél idősebb korosztálynak is több, mint fele szokott videójátékozni.
  • A férfiak ugyan valamivel jobban szeretnek videójátékozni, mint a nők (62%-uk játszik), de a nők közül is minden második játszik valamilyen videojátékkal.
  • 2018-hoz képest nőtt azok aránya, akik az okostelefonjukon videójátékoznak: 65%-ról 75%-ra. De nemcsak mobiltelefonon, hanem konzolon is egyre többen játszanak: míg 2018-ban 13% volt a konzolon játszók aránya, addig 2020-ban már 20%.

(Forrás: eNET kutatás, 2020. február)

Magyarországról, az egyik ismert e-sportoló, profi FIFA-játékos Molnár Gabó is részt vett a sajtóeseményen. A versenyző elmondta, hogy hazánkban jelenleg körülbelül tíz főállású e-sportoló van, Közép-Európában pedig Lengyelországban jár legelőrébb a sportág, ott már minisztériumi szinten kezelik.

Gabó szerint sok mindentől függ, hogy miért is hasznos az e-sport: egyrészt fejleszti az angol nyelvtudást, másrészt a gyors döntéshozatalt, harmadrészt a reflexek fejlesztését és végül a csapatmunkát említette.
A fiataloknak meg kell találniuk a megfelelő arányt a tanulás, az aktív sportolás és e-sport között, nagy felelőssége van a szülőknek, hogy ne alakuljon ki náluk játékfüggőség” – tanácsolta Molnár Gabó.

Mivel a League of Legends, a Dota 2 és a CS:GO teszi ki a nemzetközi e-sport fogadási forgalom túlnyomó részét, ennek megfelelően a Szerencsejáték Zrt. kínálatában is ez a három játék jelenik meg a legtöbb fogadási piaccal, valamint ezen e-sport játékok esetében elérhető a mérkőzés előtti fogadás mellett az élő fogadás is, a fogadási élményt pedig a Tippmixpro oldalán követhető élő streamek teszik teljessé. A virtuális labdarúgás, azaz a FIFA szintén fogadható élőben is, ahogy a szimulátor típusú játékok közül a kosárlabda és a jégkorong is. A fogadási mechanizmus szempontjából az e-sportok megegyeznek a jelenlegi Tippmix és Tippmixpro sportmérkőzésekével, így biztosított a hagyományos és az e-sportok kombinációs fogadása. A www.tippmixpro.hu és a www.tippmix.hu oldalakon egyaránt a hagyományos sportágak között, külön menüpont alatt jelennek meg az e-sportok, míg a szimulátor típusú játékok az adott sportág alatt találhatók (pl.: labdarúgás menüpont alatt a e-sport FIFA). Abban az esetben, ha a fogadó egy lottózóban adja fel e-sportot is tartalmazó szelvényét nincs eltérés a hagyományos sportokra történő fogadáshoz képest.

Az e-sport szegmens évről évre növekszik Magyarországon, 2020-ban 540 ezer főre nőtt az e-sport közösség bázisa. Jelenleg a felnőtt lakosság 61%-a, összesen mintegy 3,8 millió fő játszik videojátékokat Magyarországon és 2020-ra 540 ezer főre nőtt azon játékosok száma, akik e-sport játékokkal játszanak, maguk is versenyzők, vagy részt vettek már offline e-sport rendezvényen Magyarországon. (Forrás: eNETEsport1, Esportmilla  e-sport kutatás 2020. június).

A Szerencsejáték Zrt. az e-sport fogadás bevezetése során kiemelt figyelmet fordít a felelős játékszervezési szempontok érvényesítésére. Ennek részeként legális és biztonságos fogadási lehetőséget biztosít Magyarországon az érdeklődő fogadók számára. A Gam-Gard nemzetközi felelős játékszervezési minősítési rendszer értékelése alapján az e-sport besorolási fokozata megegyezik a hagyományos sportfogadási Tippmix és Tippmixpro játékokéval.  Fogadási mechanizmusában és felelős játékszervezési jellemzőjében az eddigi sportfogadási alapjátékok jellemzőit veszi fel.

(Molnár Gabó, dr. Czepek Gábor és dr. Horváth Zoltán, fotó: Sportmenü / Kárpáti Balázs)

E-sport fogadás a Szerencsejáték Zrt. kínálatában

A Szerencsejáték Zrt. az indulással nemzetközi viadalokat, tornákat kínál fogadásra, de a sportfogadási portfólió folyamatosan bővítése miatt elképzelhető, hogy később hazai meccsek is bekerülnek a fogadható események közé. A lottótársaság olyan kiemelt jelentőségű versenyeket kínál fogadásra, amelyekről megbízható információk állnak rendelkezésére.

A Szerencsejáték Zrt. a világszinten is legnépszerűbb e-sport játékokat kínálja a legmagasabb piacszámmal:

  • CS:GO: 29 fogadási piac
  • Dota 2: 26 fogadási piac
  • LOL: 14 fogadási piac

Fogadási kínálat:

Hagyományos e-sportok:

  • Counter-Strike: Global Offensive (pre és élő + stream) – FPS
  • Dota 2 (pre és élő + stream) – MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)
  • League of legends (pre és élő + stream) – MOBA
  • Call of duty (pre) – FPS
  • Overwatch (pre) – FPS
  • Rainbow 6: Siege (pre) – FPS
  • Starcraft II (pre) – stratégiai játék
  • Arena of Valor (pre) – MOBA (telefonon)
  • King of Glory (pre) – MOBA (telefonon)
  • Hearthstone (pre) – virtuális kártyajáték
  • Rocket League (pre) – repülő rakétaautók cirkusza

Szimulátor játékok:

  • FIFA 20 (labdarúgás) (pre és élő + stream)
  • NBA 2K (kosárlabda) (pre és élő)
  • NHL 2K (jégkorong) (pre és élő)

Felelős játékszervezés az e-sport fogadás területén

A Szerencsejáték Zrt. az e-sport fogadás bevezetése során kiemelt figyelmet fordít a felelős játékszervezési szempontok érvényesítésére, melynek keretében felhívja a figyelmet a túlzásba vitt szerencsejáték ártalmaira, információt, és játékosvédelmi eszközöket biztosít játékosai számára. A Gam-Gard nemzetközi felelős játékszervezési minősítési rendszer értékelése alapján az e-sport besorolási fokozata megegyezik a hagyományos sportfogadási Tippmix és Tippmixpro játékokéval.  Fogadási mechanizmusában és felelős játékszervezési jellemzőjében az eddigi sportfogadási alapjátékok jellemzőit veszi fel.

  • Felelős játékszervezőként a Szerencsejáték Zrt. marketingaktivitásainak eszközrendszerénél kiemelten követi Reklámetikai kódexét és az Önszabályozó Reklámtestület útmutatásait, továbbá fokozottan védi a sérülékenynek minősülő személyeket, így különösen a 18 év alattiakat.
  • Legális és biztonságos fogadási lehetőséget biztosít Magyarországon az érdeklődő fogadók számára.

  • Kiemelt intézkedésekkel biztosítjuk játékosaink védelmet:
    • Az e-sport fogadásban 18 év alatti személyek nem vehetnek részt.
    • A Szerencsejáték Zrt. elektronikus játék és fogadási rendszerébe minden regisztrált játékos számára lehetőséget biztosít figyelmeztető, önkorlátozó és önkizáró funkciók alkalmazásának használatára. A játékosnak lehetősége van figyelmeztetést kérni az általa beállított idő eltelte – illetve, az általa beállított összeg elköltését követően (akár ismétlődő jelleggel is), mely a játékos aktív közreműködése nélkül nem tűnik el az oldalról.
    • Az internetes fogadási oldalra történő belépést követően a játékos önkorlátozó intézkedést (limitek beállítása) alkalmazhat, amely a játékra fordítandó összegre és időre egyaránt vonatkozik. Az önkorlátozás vonatkozhat: napi, heti és havi költési limit beállításra – azaz a fogadásra fordítandó összeg korlátozására -, veszteség limit beállításra, valamint a regisztrált fogadó számára létrehozott belső egyenleg feltöltési limit beállítására. Az elkölthető maximális összeg napi limitjét 24 óránként, a heti limitjét ciklikusan ismétlődő 7 napra, a havit pedig ciklikusan ismétlődő 30 napra korlátozhatja a játékos.

  • Az önkizárás lehetősége, amely során a játékosnak saját döntése alapján lehetősége van arra, hogy a fogadásból önmagát kizárja. Amennyiben az önkizárás mellett dönt a játékos, a korlátozás megadott időtartama alatt nincs lehetőség fogadni sem a Tippmixpro.hu, sem a bet.szerencsejatek.hu oldalakon, azaz mind a távszerencsejátékból, mind az elektronikus játék és fogadási rendszerből kizárja magát a játékos.
  • A Szerencsejáték Zrt. a regisztrált játékosok számára létrehozott belső egyenleg felfüggesztésére, illetve megszüntetésére jogosult az adott játék Részvételi szabályzatában rögzített feltételek fennállása esetén.
  • A nemzeti lottótársaság valamennyi játékosa költését korlátozza: a terminálon játékba küldött játék, fogadás esetén egy adott elnevezésű szerencsejátékban alkalmanként legfeljebb 000.000 Ft értékbenlehet részvételi jogosultságot szerezni.  Játékoskártya használatával pedig a terminálon játékba küldött játék, fogadás esetén egy adott elnevezésű szerencsejátékban naptári naponként legfeljebb 1.000.000,-Ft értékben lehet részvételi jogosultságot szerezni.
  • A Szerencsejáték Zrt. http://www.maradjonjatek.hu/ oldalon elérhető a játékfüggőséggel kapcsolatos tematikus honlapot üzemeltet, illetve a játékfüggőséggel kapcsolatos információs füzetet helyez ki az értékesítőhelyekre.

Az interneten elérhető fogadásos játékok, illetve távszerencsejáték túlnyomó többsége a magyar jogszabályok szerint bukmékeri rendszerű fogadásnak minősül. Bukmékeri rendszerű fogadásról akkor beszélünk, ha a játékos nyereményét a fogadási esemény eltalálása esetén a feltett tét és a nyereményszorzó határozza meg. Ilyen típusú távszerencsejáték – vagyis internetes fogadás, illetve sportfogadás – szervezésére Magyarországon jelenleg kizárólag a Szerencsejáték Zrt. rendelkezik engedéllyel a tippmixpro.hu honlapon. Amennyiben egy cég az interneten, rendszeresen, engedély nélkül szervez Magyarországon szerencsejátékot, akkor az ilyen tiltott szerencsejáték szervezésével a hatályos magyar jogszabályok be nem tartása miatt adott esetben akár bűncselekmény megvalósulását is meg lehet állapítani.