Grönholm nyert, de Kevin Hansen örülhet – Szabó Krisztián ötödik helyen köszönt be az elitbe

Először rendeztek ralikrossz világbajnoki futamot Abu Dhabiban a Yas Marina formula 1-es (átépített) pályáján, mely számos érdekességet, egy horror balesetet, egy megváltoztatott végeredményt, no meg egy szép és váratlan magyar sikert hozott Szabó Krisztián supercaros bemutatkozásán.

Mini mezőny, mindössze 17, maximum 2000 köbcentis, 600 lóerő körüli, úgy 900 newtonméter nyomatékú Supercar indult, melyek 2 mp alatt gyorsulnak 60 mérföldre. Sajnos négy világbajnok – három RX (Solberg, Ekström, Kristoffersson), egy kilencszeres ralivilágbajnok (Loeb), valamint egyéb nagy nevek (Block, Kevin Erikson, Topi Heikkinen, Jacques Villeneuve, Tohill, Grosset –Janin, Öhman, stb.) és a nagy gyári csapatok (Volkswagen, Audi, Peugeot) vonultak ki, mely nem kis csapás és presztízsveszteség a szakágnak. Ilyen körülmények ellenére is két napon át rendkívül izgalmas és többnyire szoros, izgalmas négy kvalifikációs viadalt, és persze a megszokott elődöntők nélküli hat résztvevős finálénak örülhetett a gyér helyi közönség, de az internetes élő adás miatt több millió képernyőbámuló is.

(fotó: WRC Press)

Nos, az Ekström autóját (Audi S1) öröklő Európa-bajnokunknak Szabó Krisztiánnak a Q1 második futamában még szokni kellett a többiek agresszivitását, kissé megilletődötten és tisztelettudóan kezdett, de aztán a Q2, Q3 és 4-ben belejött az egymásnak feszülésbe, harmadikként, majd a Q4-es futamában másodiknak keresztezte a célvonalat. A kvalifikációkat egyébként a kisebbik Hansen fiú, a 20 éves éves Kevin és bátyja Timmy (mindketten Peugeot 208) uralta, sorra nyerték futamaikat, mígnem a Q3-ban Bakkerud (Audi S1) egy sikán előtt óriási tempóban találta el Timmy autójának oldalát. Előbbinek kitört a kereke, utóbbi viszont kivédte a megforgást, be is vitte a célba (ha nem is első helyen) sérült autóját, melyből öccse segítette ki, és sírva ölelgették egymást.

A báty sérülés és a sokk miatt kiszállt a versenyből, az Audit rohamtempóban megcsinálták, Bakkerud el is indult vele az utolsó kvalin, de csak óvatos tempóban, versengés nélkül teljesítette a távot, így ő sem döntőzött. Bennett (Mini Cooper) produkciója tán még látványosabb volt, de ő „külső segítség nélkül” állt tetőre, és bár visszabillent négy kerékre, már nem tudta teljesíteni a távot. Igen szépen autózott a kétszeres DTM bajnok, Timo Scheider (Seat Ibiza) aki alkalmanként már 2 éve ismerkedik az RX-szel) és Niclas Grönholm Hyundai i20), mindkettő döntőzött is a fentebb említettekkel, valamint az utolsó pillanatban a semmiből előkerülő Liam Doran (Audi S1) és Janis Baumanis (Ford Fiesta) társaságában. A finálé hamar duetté alakult, Kevin vezetett, de Grönholm a nyakán „lihegett”, és a táv felénél már látszott, hogy gyorsabb is vetélytársánál, de előzni nem könnyű ebben a műfajban (sem).

A finn többször is megpróbálta, és az egyik éles kanyarban a „kicsi”megingott, Niclas mellé vágódott, kissé meg is tolta, amitől Hansen még nagyobb ívre került, ezzel az előzés letudva. Grönholm egyre növelte előnyét és biztosan nyert, Szabó még ránk hozta a frászt, ez utolsó előtti kanyart kiegyenesítette, de aztán egy kis kitérővel visszatalált a cél felé, és ötödik lett, ami nem várt nagy bravúrnak számít. Ünnepélyes eredményhirdetés, mindenki örül és pezsgőzik, de jóval később kiderül, hogy Grönholm és szurkolói hamar ünnepeltek: a győztes az ominózus előzés miatt 3 mp büntetést kapott, így Kevin Hansenné az elsőség.

Csalódott vagyok, ez nem szándékos érintkezés volt, de néha a bírók másképp néznek a dolgokra, úgyhogy el kell fogadnom, tovább kell lépnem és harcolni Barcelonában” – mondta. Grönholm. A Hansen családnak is keserédes volt Kevin diadala, mert a „kiütött” báty, Timy érdemelte volna meg azt. De lesz még alkalom bőven mindenkinek bizonyítani.

(Kevin Hansen az utólag megkapott első díjjal.; WRC Press)

Ami a ralikrossz vb keretein belüli Európa-bajnokság további magyar szereplőit illeti, Kárai Tamás a kontinensbeli rendezésű futamokon szándékozik indulni, tavalyi Audijában keresztbe rakta a motort és új autót is készít. Mózer Attila az Albatech Teamtől vásárolt Peugeot 208-assal fog rajthoz állni, melyet a neves versenyző Tomi Rustad használt. Ami az Eb Supercar S 1600 kategóriát illeti, ott Marton Gergely egy tavaly fejlesztett Audi A1-el tervezi jövőjét. Szíjj „Jolly” Zsolt hű marad két éve használt Skoda Fabiájához, hogy ez mire lesz elég, meglátjuk. Olasz csapattól bérli az Alfa Romeo Mitot Gerencsér Dávid, aki első szezonjára készül az Eb-n, Ferjáncz András Ford Fiestával tervezi ugyanezt. Érdemes tehát nyomon követni a futamokat magyar szempontból is.

Márton István

 

 

Főkép: (Az összes induló egy képen, jobb oldal második sor, első (fehér) autó Szabó Krisztiáné; WRC Press)

 

fotók: WRC PRESS