Egy történelmi versennyel lépett szintet a Tour de Hongrie!

A 44. Magyar Kerékpáros Körverseny a szintlépés jegyében telt. Tour de France-győztes a mezőnyben, korábban sosem látott tömegek az utak mentén, elképesztő küzdelem a sárga trikóért – a verseny történetének első ProSeries viadala számos okot adott arra, hogy emlékezetessé váljon.

Az első igazán fontos kulcspillanatra már 2022 augusztusában sor került, amikor a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) döntése alapján a Tour de Hongrie a 2023 és 2025 közötti időszakra elnyerte a ProSeries minősítést. A kategória a második legmagasabb osztályt jelenti világszerte. Az egyetlen új belépőként, régiónkból mindössze másodikként csatlakozhattunk a többek között a Német és a Brit Körverseny által fémjelzett divízióhoz – közölték a szervezők.

Mindenki itt tör a csúcsra

A szintlépés nem csak több világranglistapontot, ám ezzel együtt erősebb mezőnyt is jelentett. Ahhoz már szinte hozzászokhattunk, hogy a világ legjobb sprinterei nálunk készülnek a Tour de France-ra. Ennek megfelelően az olyan háromhetes szakaszgyőztes szupersztárok jelenléte nem okozott meglepetést, mint Fabio Jakobsen (holland, Soudal Quick-Step), Dylan Groenewegen (holland, Jayco AlUla), Caleb Ewan (ausztrál, Lotto Dstny), Sam Bennett (ír, BORA – hansgrohe) vagy Elia Viviani (olasz, INEOS Grenadiers).

Az útvonalba bekerülő két hegyi etapnak köszönhetően ugyanakkor világklasszis hegyimenők is érkeztek hozzánk – a verseny történetében először. Bár a négyszeres Tour de France-győztes Chris Froome sérülés miatt végül kihagyni kényszerült a viadalt, így sem maradtunk Tour-győztes nélkül. A kolumbiai Egan Bernal (INEOS Grenadiers) lett a verseny történetének első ilyen indulója, ám ott volt a rajtnál a Lombardia és Liége-Bastogne-Liége-győztes Jakob Fuglsang (dán, Israel – Premier Tech), vagy a Fléche Wallone-győztes Marc Hirschi (svájci, UAE Team Emirates) is.

Holland és svájci dominancia, magyar rekordok

Szentgotthárdon rögtön a sztároké lett a főszerep: a befutó előtt alig másfél kilométerrel történt egy bukás, melyben többek között Bernal is a földre került, azonban szerencsére folytatni tudta a körversenyt. A befutónál Sam Bennett kapott tökéletes sprintfelvezetést, ám óriási küzdelemben végül alulmaradt Groenewegennel szemben. A holland karrierje második Tour de Hongrie-szakaszgyőzelmét szerezte, legutóbb tavaly Kazincbarcikán diadalmaskodott.

Másnap ismét egy korábbi szakaszgyőztesünk ünnepelhetett: a regnáló Európa-bajnoki trikóban tekerő Fabio Jakobsen az utóbbi évek egyik legdominánsabb sprintjét bemutatva szlalomozott ellenfelei között a keszthelyi esőben, majd óriási fölénnyel győzött a Balaton-parti városban. A sprinterviadal harmadik felvonására Budapesten került volna sor, ám a záróetapot a borzalmas időjárási körülmények miatt a csapatok és a versenyzők kérésének megfelelően neutralizálniuk kellett a szervezőknek. Így az összetett küzdelemben már nem történt változás, a féltávra rövidített etap végén pedig nem hirdettek szakaszgyőztest.

(A mindent eldöntő pillanat: Marc Hirschi leszakítja Ben Tulettet a pécsi Bárány út meredekén; fotó: Tour de Hongrie)

A Tour de Hongrie sárga mezéért folytatott küzdelem az előzetes várakozásoknak megfelelően a Mecsek és a Pilis emelkedőin dőlt el. A harmadik szakaszon a pécsi Bárány út meredekének háromszori teljesítése jócskán megrostálta a mezőnyt. A legerősebb hegyi csapattal érkező, 2022-ben összetett győzelemig menetelő INEOS Grenadiers már 40 kilométerre a céltól akciózásba kezdett, ennek eredménye pedig a Tour de Hongrie történelmének egyik legizgalmasabb etapja lett. Végül azonban mégsem a csapat legerősebbjének mutatkozó brit reménység, Ben Tullett, hanem az UAE Team Emirates klasszisa, Marc Hirschi ért célba elsőként az állatkert előtt. Másnap hiába küzdött újra teljes erőbedobással az INEOS, hogy Pilisszántó meredekén és a dobogókői felfelében leszakítsák Hirschit, a svájci visszaverte a támadásokat, és megtartotta a sárga trikót. A negyedik szakasz tündérmeséjét honfitársa szállította: Yannis Voisard (Tudor Pro Cycling Team) pályafutása első profi győzelmét aratta, összetettben pedig a dobogó harmadik fokára lépett fel Hirschi és Tullett mögé. A pontverseny első helyezettjének járó zöld trikó a szlovák Matus Stoceké (ATT Investments), a legjobb hegyimenőnek járó piros az osztrák Sebastian Schönbergeré (Human Powered Health) lett.

(A 44. Tour de Hongrie dobogósai (balról jobbra): Ben Tulett, Marc Hirschi, Yannis Voisard; fotó: Tour de Hongrie)

Honfitársaink szép számban képviseltették magukat a mezőnyben, hiszen a magyar válogatott hatosa és légiósaink mellett az Epronex – Hungary Cycling Team is részt vehetett a versenyen – első hazai kontinentális csapatként 2019 óta. A tizenöt fős magyar különítmény szépen helyt állt a mezőnyben, legjobbjuk pedig az ATT Investments csapatkapitánya, Dina Márton lett. A Tour de Hongrie 2019-es ezüstérmese immár harmadszor hódította el a legjobb hazai kerékpárosnak járó fehér trikót (ezzel beállítva Istlstekker János rekordját), a pécsi etapon tizedikként ért célba, összetettben pedig a 17. helyen zárt. Kusztor Péter és Filutás Viktor egyaránt nyolcadik Tour de Hongrie-jukat teljesítették sikeresen, Karl Ádám pedig zsinórban a hatodikat – ezzel mindhárman csúcstartónak számítanak a verseny modern kori történetében.

Főműsoron világszerte

A fantasztikus küzdelem minden részletét élőben követhették a kerékpársport hazai fanatikusai. Az M4 Sport minden szakaszt rajttól a célig élőben közvetített, ráadásul szintén élőben mutatta a keszthelyi Festetics-kastélynál tartott csapatbemutatót, Budapesten helyszíni kitelepüléssel készült, a befutókat követően pedig élő sportszakmai elemzőműsorral is jelentkezett Après Tour címen.

A Magyar Körversennyel ugyanakkor az országhatárokon túl is milliók találkozhattak. Nemzetközi médiapartnerünknek, az ASO-nak köszönhetően világszerte 190 országban kerülhetett képernyőre a Tour de Hongrie, megszámlálhatatlan órányi élő közvetítéssel. A pontos nézettségi adatok feldolgozása időigényes folyamat, azt azonban már tudjuk, hogy csak az Eurosport képernyői előtt 4,5 millióan követték figyelemmel az eseményeket, a teljes potenciális technikai elérés pedig az egymilliárd főt is meghaladta.

Néhány további érdekesség, avagy a Tour de Hongrie számokban

  • A tévés közvetítés teljes stábja 60 főt számlált. Munkájukat 22 kamera, 3 kamion, 4 furgon, 6 személyautó, 1 SNG, 1 daru, 1 aggregátor, 4 motor, 1 helikopter és 1 kisrepülőgép segítette.
  • 96 megkülönböztető mez készült a versenyre: 20 pódiumtrikó a díjátadó ceremóniákhoz, 60 versenymez, illetve 16 tartalék.
  • A versenykaraván összesen 115 járművet (75 szervezőit és 40 csapatjárművet) tartalmazott. A reklámkaravánt további 15 jármű alkotta.
  • 22 csapat 132 versenyzője állhatott rajthoz a Magyar Körversenyen – közülük 120-an teljesítették a teljes távot. Összesen 50 olyan kerékpárost találunk köztük, aki legalább egy háromhetes körversenyen részt vett, ez természetesen rekord a viadal történetében.
  • A csapatok személyzettel együtt összesen 320 fővel vettek részt a Touron.
  • 794 önkéntesünk dolgozott a versenyen. Pécsen 58, a Pilisben 97, Budapesten 279 segítőnk akadt – utóbbiakhoz a Than Károly Gimnáziumból 360 rendészeti szakos diák csatlakozott.
  • A budapesti rövidítést követően 804 kilométert tett meg a Tour de Hongrie mezőnye – ebből 729-et versenytempóban.
  • Az önkénteseken felül hozzávetőlegesen 2700 fő dolgozott a verseny útvonalának biztosításán (1700 rendőr, 1000 polgárőr). A karavánt útját további 22 útvonal-biztosító követte végig a BRFK részéről.
  • 18 szálláshelyen körülbelül 3500 vendégéjszakát töltött el a Magyar Körverseny teljes csapata.
  • A közösségi médiában csaknem 1,3 millió felhasználóhoz jutott el organikusan a Tour de Hongrie egy-egy Facebook-, Instagram- vagy Twitter-bejegyzése. A verseny hetében 200 poszt került ki Facebook-oldalunkra, 159 Instagramra, emellett 250 Instagram Story, 89 Youtube-videó és 190 tweet is született.

fotó: Tour de Hongrie