FTC Kézilabda Akadémia: Akkor leszünk jobbak, ha úttörők vagyunk

Az FTC Kézilabda Akadémiát Mihály Attila szakmai igazgató és Kökény Beatrix sportigazgató felügyeli.

Jeney Zsolt Ákos elnök szerint az FTC Kézilabda Akadémián minden adott ahhoz, hogy minőségi játékosokat neveljen a Ferencvárosnak és a magyar kézilabdának – adta hírül a zöld-fehér klub. A részletekről a klub hivatalos honlapján nyilatkozott a szakosztály elnöke.

Miről szól az akadémiai rendszer?

A Magyar Állam három kiemelt sportágban: labdarúgásban, kosárlabdában és kézilabdában 100 százalékban államilag finanszírozott akadémiai rendszert indított el, amely alatt valójában az elit képzést kell érteni. Az akadémiák feladata, hogy NB I-es és válogatott szintű játékosokat neveljenek ki, tehát nem tömegtermelésről, hanem minőségi képzésről szól a rendszer. A Magyar Állam minden feltételt megpróbál megteremteni ahhoz, hogy a sporton és a sporthoz szorosan kapcsolódó társterületeken is megfelelő képzést kapjanak a gyerekek, nem kihagyva ebből az iskolai képzést sem. Tehát nemcsak a sportban sikeres focistákat, kosarasokat és kéziseket akar nevelni az állam, hanem olyan sportolókat, akik később az élet más területén is meg tudják állni a helyüket. Ami a finanszírozást illeti, mi úgy értelmezzük azt, hogy minden értelmes dologra van pénz, de semmi értelmetlenre nincs.

Mit kell tudni az FTC Kézilabda Akadémia szervezeti felépítéséről?

Több fő területe van. Természetesen a sportszakmai terület a legnagyobb, legkomplexebb és legtöbb főt foglalkoztató terület. Emellett létezik a gazdasági egység, amelynek az a legfontosabb feladata, hogy a gazdálkodási hátteret biztosítsa, és megfelelően el tudjon számolni a finanszírozási összeggel. A sportszakmai részre ráépül még egy kommunikációs terület. A NEKA mellett egyedül a Ferencváros működtet lány és fiú akadémiát is, ezért két párhuzamos sportszakmai szervezetünk van, amelyet Mihály Attila szakmai igazgató és Kökény Beatrix sportigazgató felügyel. A szakmai igazgató fő feladata a stratégia kialakítása és annak ellenőrzése, a sportigazgatóé pedig az akadémia operatív jellegű működtetése. A lány és fiú csapatok felépítése ugyanúgy néz ki, edzőkből, egészségügyi és szervezési stábból áll, teljeskörű kiszolgálást biztosítva ezzel a gyermekeknek. Fontos még megjegyezni, hogy az FTC Kézilabda Akadémia jelenleg nem egy külön gazdasági társaságként, hanem az FTC Kézilabdasport Nonprofit Kft. keretein belül működik.

Miért pont Kökény Beatrixra és Mihály Attilára esett a választás?

Kökét nem kell senkinek bemutatni, hiszen a ferencvárosi kézilabdázás ikonikus alakja, és az elmúlt időszakban vezető szerepet töltött be az utánpótlásban is. Jól ismeri a struktúrát, és azokat az operatív feladatokat, amelyek egy sportigazgató feladatkörébe tartoznak, így észszerű választás volt az ő személye. Mihály Attilát mint felnőtt edzőt ismeri a szakma. Kértünk tőle egy sportszakmai és egy stratégiai programot. Mind a két területen olyan anyagot tett le az asztalra, amely meggyőzött bennünket arról, hogy bizalmat szavazzunk neki.

Létezik olyan minta, amit mi, mint Ferencváros próbálunk követni – akár magyar, akár külföldi –  vagy egyedülálló, ami most Magyarországon elindult?

Egyelőre nem volt arra idő, hogy külföldi példákból merítsünk, de abszolút tervben van, hogy tanulmányi útra megyünk majd. Mindenképp szeretnénk megnézni egy holland női utánpótlásakadémiát, Németországban pedig a Kiellel és a Flensburggal is olyan kapcsolatunk van, hogy szívesen látnak bennünket, de Franciaországba és Spanyolországba is tervezünk ellátogatni. Mindezt a Forum Club Handball és a Women Forum Club Handball szervezeten keresztül, amely az Európai Kézilabdacsapatok Érdekvédelmi Szövetsége, és a női szervezetnek jómagam vagyok az elnöke. Más országok képzési rendszerét és szervezeti struktúráját tehát tanulmányozni fogjuk, de saját utat szeretnénk járni, mert minden nagyképűség nélkül mondom: nem gondolom, hogy egy Ferencvárosnak bárkit is követnie kell. Én abban hiszek, hogy akkor van esélyünk jobbnak lenni, ha úttörők vagyunk.

Mi az, amiben a gyerekek érzékelni fogják a változást a mindennapokban azáltal, hogy akadémiai képzést kapnak?

Az akadémiai rendszer már az év első felében elindult, de csak az év második felétől tudunk olyan valós, komoly képzést nyújtani nekik, amilyet szeretnénk. Az akadémiai rendszer alatt szeretnénk felkészíteni a gyerekeket azokra a körülményekre is, amelyek majd profi sportolóként várni fogják őket. Például hozzá kell szoktatni a fiatalokat a megfelelő táplálkozáshoz, a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenéshez, a sportszerű életvitelhez, de igyekszünk nekik megtanítani, hogy hogyan nyilatkozzanak, miként kommunikáljanak a külvilággal. Ha ezeket most nem tanulják meg, akkor felnőtt korban nagyon nehéz lesz átszoktatni őket a profi sportolói életre. Ma már az ilyen nüanszok jelenthetnek különbséget egy-egy teljesítmény között, nekünk pedig az állam arra adott lehetőséget az akadémiai rendszerrel, hogy erre is megfelelő szakembereket és eszközöket tudjunk alkalmazni.

Mivel lenne elégedett, ha jövő ilyenkor beszélgetnénk, és vissza kellene tekintenie az elmúlt egy évre?

Gazdasági téren már eleve rend és fegyelem van, hiszen az akadémia indulásakor el kellett készíteni a munkaköri leírásokat, a munka- és megbízási szerződéseket. A Szervezeti és Működési Szabályzat területén is kialakítottuk az egyes területek szabályzatait, de azokat a tapasztalatok alapján biztosan  tovább kell majd pontosítanunk. A sportszakmai részt tekintve akkor lennék elégedett, ha lenne egy megfelelően kidolgozott akadémiai modellünk, egy ötéves stratégiánk, lebontva éves szintű cselekvési tervekre. Szeretném, ha a 2021/22-es szezon még részletesebben meg lenne tervezve, a stáb minden tagjának és a játékosoknak is mérhető célkitűzései lennének. Korosztályonként és szakáganként is szeretnék az első teljes szezon végére tíz-tíz olyan fiatalt, akikben benne van a potenciál, hogy legalább NB I-es játékos legyenek.

 

fotó: fradi.hu