Sebastian Vettel kezdett a legmeggyőzőbb formában Szuzukában – Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo előtt nyerte az első szabadedzést. Carlos Sainz bukása miatt a piros zászló is lendült.
Az M4 Sport péntek reggeli beszámolója szerint nem sokat tétlenkedett a mezőny Szuzukában, az első szabadedzés rajtjakor többen azonnal belevetették magukat a munkába. A sietséget az indokolta, hogy bár a pálya száraz volt, a szürke égbolt és a radarok is azt sugallták, van esély rá, hogy ez nem sokáig marad így. Az eső leginkább a Mercedest sürgette. A németek számára az előző két hétvége váratlan küszködése fejtörést okozott: válaszokat kerestek arra, hogy működőképesek-e a Malajziában nem meggyőző aerodinamikai újításaik, valamint arra, hogy sepangi elemzéseik során jó következtetésekre jutottak-e autójuk beállítási problémája kapcsán.
A versenyzők már előre dörzsölték a tenyerüket, hogy milyen élvezetes lesz az idei nagy leszorítóerős autókkal végigsuhanni Szuzuka kihívást jelentő vonalvezetésén. Hogy miről beszéltek, arról hamar képet kaptunk: Daniel Ricciardo már legelső körében tizedekkel gyorsabb volt a múlt évi legjobb péntek délelőtti idejénél.
Az első perceket a Mercedesek és a Red Bullok uralták. Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is állt az első helyen. Még 15 perc sem telt el, a finn már a tavalyi pole-időt is túlszárnyalta 1:30,517-es körével. Volt azonban egy furcsa jelenete: a célegyenesben annyira el volt foglalva valamivel, hogy fél kerékkel a fűre hajtott – nyitott DRS-sel…
Az eső itt-ott már csepergett, amikor Hamilton 1:30,042-re javított. Az Ezüstnyilakon a lágy gumik voltak az első, 12-13 körös etapjukon, akárcsak a két Ferrarin. A két vörös autó első menetében csak fél másodpercre tudta megközelíteni bajnoki ellenfelét, a gyorsabb időt Kimi Räikkönen jegyezte 1:30,5-tel, Sebastian Vettel 0,1-es hátránnyal követte őt.
A szuperlágyon kezdő Red Bullok első etapjuk után még 0,7 másodperces hátránnyal álltak, ám Daniel Ricciardo fél óra után új garnitúrával visszatért a pályára, és 1:29,541 másodperccel átvette a vezetést. Verstappennek nem sikerült fölzárkóznia rá – a holland egyszer a Spoon-kanyarban a füvön is járt.
Második etapján szuperlágy gumikra váltott a Mercedes is. Bottas csupán egy tizedet javított korábbi legjobbján, ám a Degner-kanyar második felében csúnya hibát vétett, s majdnem elvesztette az autót. Hamilton 1:29,377-es köre újra az első helyet érte a brit számára.
Fölényről azonban nem lehetett beszélni. A két Ferrari továbbra is kitartott a lágy keverék mellett, és Vettel magabiztos, hibátlan körrel 0,042 másodpercre zárkózott föl az eggyel puhább gumit használó legfőbb ellenfelére. Räikkönen eközben szintén 1:29-es kört teljesített, ám több mint fél másodperccel elmaradt kollégájától. „A hátulja rossz. Csak még rosszabbá tettük” – közölte csapatával az elégedetlen finn.
Az edzés felénél Hamilton, Vettel, Ricciardo volt az első három sorrendje, őket Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Vandoorne, Alonso és Magnussen követte a legjobb tízben. A Ferrarikon kívül csak a Haas dánja jegyezte a lágy gumin a legjobbját. Neki korábban egyébként a Ferrari-motorral akadt problémája, ami miatt több időt töltött a garázsban.
39 perc volt hátra a gyakorlásból, amikor a körözést piros zászlóval szakították félbe. Carlos Sainz volt a kiváltója, aki a Spoon-ból kigyorsítva ráhajtott az egyre vizesebb külső kerékvetőre, elvesztette autója hátulját, és irányíthatatlanul a baloldali falba csapódott. „Nem tudom, mi történhetett. Elvesztettem az autót” – mondta a pórul járt versenyző, aki dühében csak többszöri kérdezés után tudta kibökni mérnökének, hogy nem esett baja.
Toro Rossója eleje, annak felfüggesztése és orra alaposan összetört, s miután a pálya közepén állt meg, körülötte sok törmelékkel, volt, aki csak a fűre hajtva tudta kikerülni a kék masinát.
A spanyol számára nem túl jó a kezdés. Azok után, hogy biztossá vált, motorcsere miatt 20 rajthelyes büntetést kap, most a Szuzukában mindig értékes edzésidejéből is veszített.
Több mint negyedórás várakozás után indult újra az edzés, 23 perc maradt még belőle. Miután a boxutca lámpája zöldre váltott, a Ferrarik először hajtottak pályára a szuperlágy gumikon. Vettel azonnal javított is 0,2-et a legjobbján. 1:29,166-os körét – mely már csak fél másodperccel marad el Michael Schumacher 2006-os pályacsúcsától – Marcus Ericsson légáramlataiban fejezte be, ami miatt veszített is az utolsó szektorban. A német a célegyenes végén hevesen integetett is a svédnek.
Hamiltonéknak nem volt válasza a négyszeres világbajnok körére, a Mercedesek és a Red Bullok ekkor már javában 1:33-1:34-es köröket autóztak, azaz autójukat megtankolták. Később a Ferrari is követte példájukat.
Két további versenyzőnek az erősödő esőzés ellenére is sikerült javítania idején. Esteban Ocon a 7. helyre zárkózott föl, míg Romain Grosjean a 9.-re. A legjobb tíz közül ezzel kiszoruló Magnussent eközben csapata arra kérte, térjen vissza a garázsba, mert autójával újra probléma adódott. A dán még így is Fernando Alonso előtt volt, 19 ezreddel, aki Malajzia után ismét lassabbnak bizonyult Vandoorne-nál.
Az edzés utolsó perceiben még jobban rákezdett az eső, így a pálya szép lassan elnémult. Az első edzésen a Ferrari és Sebastian Vettel mutatta a legmeggyőzőbb formát, miközben a Mercedesnél abban reménykedhetnek, hogy az előző két hétvégén tapasztalttól eltérő körülmények segítenek visszanyerni korábbi formájukat.
Folytatás magyar idő szerint 7 órakor, a második szabadedzést az M4 Sport és az m4sport.hu 6:55-ös műsorkezdéssel élőben közvetíti.
Japán Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:29,166 | 23 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:29,377 | +0,211 | 29 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:29,541 | +0,375 | 27 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:29,638 | +0,472 | 22 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:30,151 | +0,985 | 30 |
6. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:30,762 | +1,596 | 26 |
7. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:30,899 | +1,733 | 22 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:30,974 | +1,808 | 24 |
9. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:31,032 | +1,866 | 22 |
10. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Honda | 1:31,202 | +2,036 | 24 |
11. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:31,216 | +2,050 | 15 |
12. | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 1:31,235 | +2,069 | 19 |
13. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:31,530 | +2,364 | 23 |
14. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:31,602 | +2,436 | 22 |
15. | Jolyon Palmer | Renault | 1:31,757 | +2,591 | 22 |
16. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:31,912 | +2,746 | 20 |
17. | Carlos Sainz | Toro Rosso-Renault | 1:32,252 | +3,086 | 14 |
18. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Renault | 1:32,501 | +3,335 | 18 |
19. | Pascal Wehrlein | Sauber-Ferrari | 1:32,897 | +3,731 | 29 |
20. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:33,397 | +4,231 | 28 |
fotó: Getty Images